03 december 2015

Osentimenal rensning

Mejlen. Kapa. Nu.

Nu sitter jag här med fyra mejladresser igen, och alla fyller sitt eget syfte. Jobbmejl behöver man... en för varje jobb. De är inte garanterade att vara i all evighet för någon gång lär man byta jobb, så åtminstone en privat behövs också, och så en andra backup för säkerhets skull till alla sidor som kräver att man har två ifall man tappar bort sitt lösenord eller liknande. Antalet kan jag alltså inte rubba just nu, så vad göra?

Bli mer proaktiv i kriget mot skräppost! Snigelposten har sakta men säkert minskat, och det gör ju mejlen också om man använder sig av samma princip:
  1. Avregistrera
  2. Markera som skräp/blocka avsändare
  3. Anmäl dig inte till något nytt utan noggrann övervägning
  4. Sist men inte minst, ta bort! När du har gjort vad du kunnat för att se till att liknande inte kommer in igen, ta bort allt du inte behöver och fortsätt med det!

En tom inkorg is the shit, även om man eventuellt har en arkivmapp där allting sparas en viss tid bara ifall att :) Out of sight out of mind, även om jag börjar bli bättre på att faktiskt ta bort mejl jag vet att jag inte kommer behöva någon mer gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar