17 november 2015

Varför jag viker smutstvätt och andra fascinerande saker

Det var nära att jag kollade på typ alla Hunger Games-filmerna i lördags. I fredags natt satt jag uppe alldeles för länge och glodde ikapp på Downton Abbey. Det är så lätt att falla dit, även när jag vet att det ger precis ingenting. Förutom sömnsvårigheter då. Dessutom ledde det till att jag vaknade vid lunch i lördags, vilket jag får betala för nu. Min egen dumhet, alltså.

Men i lördags stod jag emot den intiala gnällrösten som försökte intala min hjärna att den ville wastea ytterligare en hel kväll. Så istället skrev jag blogginlägg, diskade, planerade matlådor, förflyttade ytterligare plagg till kanskelådan kanskelådorna, drack kopiösa mängder grönt te, stickade sockor till välgörande ändamål och kollade på massor av inspirerande TED talks. Jag intalar mig att det senare är ett någorlunda hälsosamt beroende, precis som läsandet av bloggar om ekonomisk frihet, miljö och enkelhet.

Ju mer hektisk tillvaron blir, desto tydligare blir det vilken enorm skillnad placeringen av varenda liten grej gör, och därmed hur mycket jobbigare det blir bara jag börjar släppa efter lite. Lämna träningskläderna i en hög på golvet, jobbkläderna i en hög på stolen, skippa disken några dagar i rad, inte hänga upp duschhandduken. Ni fattar. Det bästa är att jag har lärt mig att det inte behöver ta någon längre stund att fixa till det hela, även om jag fuskar i en vecka. En veckas disk och uppstyrning av ägodelar tog max en och en halv timme, inklusive städning av handfat.

Jag gör ibland grova uppskattningar av hur stor andel av mitt hushåll jag gjort mig av med, och brukar gissa hej vilt mellan 50-75%. Ibland känns det som ännu mer. Då får jag lust att räkna efter, rita fina grafer över rensandet och inhandlandet, precis som jag gör med alla aspekter av min ekonomi. Det kanske är dags nu, men jag har räknat varenda pryl, papper och foto som jag gjort mig av med, så för att göra en rättvis bedömning skulle det kräva att jag räknar varenda pryl, papper och foto som jag har kvar... kanske när jag äntligen använt upp det mesta av papper, pennor och annat som det fortfarande finns väldigt många av..? 0:) Men jag skulle kunna börja med garderoben - där har jag redan listat allting både på in- och utsidan.

På tal om något helt annat så är det dags att byta till vintertäcket när jag väl ligger och huttrar i pyjamas med täcke och två filtar... kanske till och med lite tidigare. Hmm... kyla verkar vara något sorts tema här just nu... ;) I samband med täckesbytet kom jag på ytterligare en ovanlig (?) grej jag gör (när jag gör som jag ska) - viker smutstvätt innan jag lägger den i tvättkorgen. Varför? Det får plats dubbelt så mycket, minst. Antingen tvättar man för att man inte har några rena lakan, handdukar eller kläder, eller för att tvättkorgen är full. In the name of att inte tvätta i onödan så fyller jag alltså tvättkorgen till bredden - på riktigt :)

2 kommentarer:

  1. Tvätt, tvätt, tvätt… Vi har nu tvättkorgar som knökfulla (med ovikt tvätt) rymmer exakt så mycket som vår tvättmaskin rymmer. Det råkar också sammanfalla med att vara ungefär exakt den mängd kläder vi har. Så det går smidigt :)

    Däremot har jag alltid ett gäng rena kläder av alla mjuka inomhustyper - mjukisbyxor sköna linnen och sköna underkläder och varma strumpor - efter att en gång ha hamnat på sjukhus när inget var rent och då vara utelämnad till bara sjukhuskläder. Huva.

    /Den där anonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smidigt! Var det med flit eller råkade det bara bli så? När jag fortfarande drömde om en enorm klädkammare ville jag ha stora fina tvättkorgar, en för varje maskin så jag kunde sortera redan från början... nu blir det inte så många olika längre ;)

      Usch... hoppas att åtminstone sjukhuset var rent, har varit med om avdelningar som varit rent av bedrövliga och där patienten själv fick byta lakan (!) :/

      Radera