06 november 2015

Mera matlådor och några plastiga tankar


Nu har jag gått och köpt massa prylar igen. Japp, lite samma känsla som förra gången, även om det samtidigt känns rätt gött att allting fyller ett klart syfte. Måste erkänna att det även känns gött att det är över ett år sedan sist. Det kallar jag grundlig research!

Det var nära att jag blev med någon form av rostfria småburkar bara för att få gratis frakt, men så tänkte jag ytterligare ett varv (igen) och löste en gång för alla plastfri förvaring av ost. Fyra matlådor i olika storlekar blev det således, och nu kan jag äntligen preppa alla veckans jobbluncher på en gång :)

Onyx glasmatlådor blir svårare och svårare att få tag på, samtidigt som (rätta mig om jag har fel) de fortfarande är de enda plastfria som är helt läckagefria och tål kyl, frys, mikro och ugn. Glasdelen är oslagbar när det gäller temperaturförändringar (direkt från kylen till 250 grader ugn utan problem!) och de är även de enda matlådorna jag någonsin vågat lägga på sidan i väskan utan påse runt. Den här gången handlade jag från Good for KidsLapland Eco Store inte har dem i sortimentet längre, och leksaksaffären jag hade tänkt handla från verkar ha slagit igen...

Personligen tycker jag att det är ganska intressant att det nu verkar finnas två huvudalternativ och inte så mycket mer - antingen kör man all-in rostfritt och flyttar mat till tallrik innan uppvärmning, eller så använder man glaslåda med så kallat giftfritt plastlock.

Jag kanske är efter, det var trots allt ett tag sedan jag researchade plast senast, men jag känner mig inte trygg med att kalla BPA-fri plast giftfri... Ur sedvanligt cyniskt realistiskt perspektiv betyder det bara att det den faktiskt innehåller inte har bevisats vara farligt än. Och (igen) rätta mig om jag har fel, men visst är det så att växtbaserad plast inte heller är biologiskt nedbrytbar? Plast är fortfarande plast liksom, även om produktionen av den är mycket bättre än oljebaserad.

Total greenwashing eller har jag missat något banbrytande framsteg under det senaste året? För den delen vet jag fortfarande inte riktigt vad jag ska tro om den livsmedelsklassade silikonkanten på de här lådorna, men de är trots allt de bästa jag har hittat både vad gäller form och multifunktion :) Även om kanten så småningom visar sig leva för evigt så är den åtminstone mindre än ett helt lock av plast.



En snabb genomgång av de mest populära "ekomatlådorna" just nu gav följande:

Giftminimerad LDPE #4 plast: uppenbarligen kallas den åtminstone inte giftfri längre... men det är fortfarande plast, den är inte nedbrytbar, bla bla bla we've heard it all before.

BPA-fri Polypropylen (PP # 5): jassåru det går vi fortfarande på..?

Fri från BPA, PVC, ftalater, bly och andra tungmetaller: det är fortfarande plast... har vi verkligen inte kommit längre på över ett år mer än att vi fasar ut silikonet (varför?) och börjar kalla samma plast giftminimerad..?

PP-plast nr 5 och tätning i silikon: I rest my case.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar