02 augusti 2015

Lata dagar


Jag skulle egentligen inte ha någon semester, men det var banne mig välbehövligt. Bara lalla runt hemma, sy om gardiner, skrubba balkongen, måla stolar, laga mat och pilla på krukväxterna. Kolla på alldeles för många serier utan alldeles för mycket dåligt samvete. Uppenbarligen inte skriva en rad på nästan tre veckor. Äta nybakat bröd och slippa tänka så mycket. Sticka en sjal till hösten och förundras över blomsterprakten på balkongen nu när petuniorna har återhämtat sig efter två veckors inomhustortyr utan speciellt mycket ljus eller vatten.

Ibland behöver man släppas ut på grönbete ett tag, skutta runt och sparka bakut och bete sig som om hela världen är en godisbutik. 

Nu är jag redo för nya rutiner! Elanvändningen ska undersökas, och jag behöver verkligen nya kreativa projekt att ta tag i. Ni vet, sådana där projekt som man inte måste göra, för till och med det allra roligaste blir mindre roligt när man väl får betalt för att göra det. Undrar om det bara är jag som beter mig på det viset. En Uber Frugal Month kanske kan kickstarta hjärncellerna igen? Nya perspektiv på tillvaron där gamla antaganden ifrågasätts och byts ut mot nya fräscha tankegångar.

Nu när jag har ett helt köksskåp till förfogande så känns det som att jag drunknar i återvinning... vad kommer allt ifrån? Det vet jag ju redan (matförpackningar), men nog måste det väl gå att undvika lite till..! Soppåsen med mat- och växtrester och någon enstaka bomullstråd eller bit ullgarn håller sig åtminstone kring 4 liter per vecka, även med gäster. Sopor som inte kan komposteras eller återvinnas bor för närvarande i en mixerkanna på en liter... kanske en ny liten bloggserie om månadens sopor vore på sin plats?

Rensandet och in- och utandet har tagit en paus här på bloggen, och det var lite så juli betedde sig rent allmänt - mat, sömn, handarbete och hemarbetemys och inte mycket annat. Nu är det dags att krypa ut ur idet och gnugga sömnen ur ögonen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar