29 juni 2015

Jakten på en balkonglåda

Vem kunde ha anat att utbudet av balkonginredning skulle vara så begränsat? Inte jag, eftersom allting verkar finnas i extrema överflöd året runt nu för tiden! Men att i mitten av juni hitta en balkonglåda eller korg eller kruka eller random-annan-låda-i-passande-storlek i omålat trä, rotting eller zinkbehandlat stål visade sig bli en utmaning utöver det vanliga.

Trädgårdstorget, Plantagen, Blomsterlandet, Trädgårdsföreningen, ÖoB, K-Rauta, Rusta, Jula, IKEA, Clas Ohlson, Bauhaus, XL Bygg, Byggmax, Beijer, Järnia, Lagerhaus, Designtorget, Hasselfors, Granngården... jag har säkert redan glömt hälften. Score på ett fåtal hemsidor men sedan var det kört att hitta fysiska exemplar i butik.

Ibland kan det vara lite krävande att vara just krävande. Balkonglådor och andra mindre odlingskärl finns naturligtvis i överflöd om man är ute efter plast, konstrotting (dvs. plast), låtsasbetong (dvs. plast), korg med plastpåse i, eller lackad metall... eller vilken behållare som helst som kan stå på marken.

I onsdags kväll var jag nära att ge upp och köpa två lackade metallkrukor med hängare, med rationaliseringen ursäkten att jag aldrig skulle odla något ätbart i dem. Men skam den som ger sig! På väg från Lagerhaus utan lackade krukor klev jag in på Buketten och finkammade alla butikens hörn, vrår och under borden som växterna står på. Två små zinkhinkar med trähandtag hittade jag! De får hängas upp på balkongräcket med snöre så petuniorna har någonstans att bo.

Efter så omfattande forskning kan jag bara konstatera att jag får bygga mina egna balkonglådor om jag ska få någon relativt ren plats att odla grönsaker på :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar