17 maj 2015

Rörigt värre!

Bokmärken i webbläsaren. Vad ska man egentligen ta sig till med dem? Jag har de bästa intentionerna, skapar en fin mappstruktur med varje ny dator, och sedan fylls det på allt efter behov och intresse... tills det en vacker dag är kaos. Recepten blir aldrig testade, artiklarna och tidningarna jag ville läsa blir aldrig lästa, det mest aktuella ligger väl synligt och resten rensas aldrig. Saker som en gång var bra att ha/vill testa/kommer behöva faller i glömska. Eftersom jag alltid startar femtielva projekt på en gång (framtida kompost, stickprojekt, garderobsrensning, programmering, bra blogginlägg, skola, jobb, träning, mat...) blir det väldigt mycket material som samlas in som sedan aldrig används, även om jag naturligtvis tänkt använda det.

Samma sak med filsystemet. Fin struktur som gärna urartar till ett oöversiktligt monster. Viktiga dokument är det minsta problemet. Speciellt bilder samlar jag på mig av allt möjligt. Framtida projekt, inredning, kläder, konst, inspiration till allt och inget och lite till. Det gör egentligen inte så mycket, men det känns väldigt ostrukturerat... kommer jag använda dem någon gång, eller gillar jag bara att samla?

Foton. Jag tog mig i kragen förra året, ordnade alla foton från min första digitalkamera och framåt, framkallade de viktigaste och satte in i album. Backuppade +3 när jag var som mest paranoid och laptopen verkade dra sina sista andetag (nä, 3 år and still going strong, men den skräms lite ibland). Trots detta är jag dålig på att arkivera bilder från mobilen.

Bloggfeeden. Oj. Om jag nån gång kan lära mig hur Blogger egentligen funkar (eller, eh, byta till en bättre plattform) så kanske det kan bli lite ordning... som allt annat så har jag favoriter, kolla ibland och allt däremellan. Bloggar ska vi inte tala om. Den här verkar jag ha lyckats med eftersom jag hållit mig mest här de senaste åren, men det hindrar inte att jag har konton på Tumblr och Wordpress också... och återkommande cravings att starta fler.

Mejlkonton. En gång i tiden hade jag fyra (4) Hotmailkonton. True story. Det är lite bättre ordning idag, men mejlhanteringen behöver verkligen struktureras, gärna innan jobbet börjar i höst. Några bra tips?

Kan det vara så enkelt att jag slänger ut allt jag inte har tittat på den senaste månaden? Det tar emot när jag tänker på hur mycket tid jag lagt ned på att researcha olika saker och hitta det bästa av vad internet har att erbjuda inom olika områden... men jag har liksom gått vidare sedan dess. Jag älskar att lära mig nya saker, men sen att fortsätta brukar sällan hända.

Här krävs rejäla tag och samma nollvision som inom alla andra områden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar