19 maj 2015

Några tomtesteg och ett erkännande

Jag har blivit den där människan som plockar upp saker ur soppåsen för att sortera dem. Innan ni antingen hejar på för fullt eller tycker att det låter jätteäckligt så vill jag klargöra att det inte är så farligt eftersom sagda soppåse åtminstone inte innehåller några matrester längre. Det är rätt spännande att jämföra det som ändå hamnar där med min egen lilla burk... jag har ju inte ens en regelrätt soppåse längre. Det är bra att få lite perspektiv på tillvaron ibland, det är så lätt att bli hemmablind och tycka att det står still med framstegen.

Trägen vinner, eller hur? Utan allt för mycket tjafs har det inhandlats ekologiska bananer, russin, morötter och yoghurt. Med ett stort mått envishet har jag lyckats hålla nere min egen bröd-, kött- och alkoholkonsumtion. Reseskillsen växer.

Kanske man kan lära äldre hundar att sitta trots allt? Precis som med sina egna (o)vanor så krävs det tålamod och konsekvens. Kanske har jag äntligen passerat en magisk gräns mellan konstant frustration (och illamående av oekologiskt kaffe/potatis) och tålamod nog att föregå med gott exempel om och om igen tills det förhoppningsvis får effekt. Jag vill inte gå så långt som att påstå att jag uppnått en nivå av jämnmod där jag helt kan tolerera en total ovilja att förändras... jag är bara människa. Men det är ett tydligt exempel på att all förändring faktiskt alltid börjar med en själv.

  • Någon form av jobbgarderob behöver införskaffas inför hösten, men i övrigt har jag botat min imaginära shoppingiver. Jag gillar fortfarande att samla på bilder och leta efter de bästa plaggen, men när det väl kommer till kritan (pengarna) så har jag redan alldeles för mycket kläder, och jag kan inte riktigt försvara viljan att bära iväg med alltihop till Myrorna och börja om från början. Här ska fotas och funderas! Jag har garanterat fler valmöjligheter än jag tror.
  • Jag har inte ätit något extra socker på tre (3) veckor! Och inte speciellt mycket annat sött överhuvudtaget... okej, en Sportlunch, kanske fyra Ahlgrens bilar och lite marmelad. Det förklarar varför jag hade seriösa cravings efter kolakakor igår. Tricket med att sluta äta sötsaker är att helt enkelt sluta. Finito. Annars får man börja om från början igen. Men jag saknar åtminstone inte socker i teet :) 
  • Nära noll brödintag är najs. Nu ska jag inte gå omkring och påstå att jag är glutenkänslig eller så, men jag mår absolut bättre utan... och så innehåller det ju knappt någon näring i nio fall av tio.
  • Påminn mig om att aldrig bli självskanningskund. En stor klisterlapp per lösviktsvara varje gång man handlar? Jag står hellre i kö! ;)

På rensningsfronten står det still, men med förestående flytt så lär den få fart igen så småningom :)

Vecka 19-20
In: 0
Ut: 0
Netto: 0
2015: -2664

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar