24 april 2015

Fashion Revolution Day vs. Den ineffektiva garderoben

Det är rätt så fascinerande att börja gräva i garderobens skrymslen och vrår. Fråga sig vilken stil man egentligen vill ha och se hur väl garderobsinnehållet (inte) stämmer överens med den. I mångt och mycket har det att göra med en lite skev självbild, tror jag. Hur jag har trott att jag vill/bör se ut och vad jag är bekväm i överensstämmer inte alltid. Sedan finns det en gråzon av plagg som jag tycker om men som av någon anledning inte används så ofta som jag inbillade mig - de är för fina, för färggranna, jag har inget som passar till... ja ni vet säkert hur det låter. Jag skulle vilja "våga" bära mer färg varje dag, men å andra sidan brottas jag med den där lilla personen som ibland bara vill göra sig osynlig.

Är det slentrianmässig vana, bekvämlighet eller brist på bättre alternativ som gör att jag slänger på mig de grå jeansen och en t-shirt med någon varmare tröja över? Inte fasen tycker jag att det ser mycket ut för världen, men det är bekvämt. Misstaget ligger snarare i att jag köpte ett par billiga jeans och en hög t-shirts på MQ för några år sedan och nu är jeansen slitna och tröjorna har vridit sig ur form. tyckte jag att det var en klar förbättring kvalitetsmässigt jämfört med tidigare H&M-år, och det kanske det var. Allting är som bekant relativt, men jag tycker att ett par jeans ska hålla och se bra ut i mer än 2-3 år. Till deras försvar så är det inte direkta hål i något plagg (definitiv förbättring mot H&M), men de ser inte riktigt fräscha ut längre.

Typexempel på saker jag trott att jag borde/ville/skulle "lära" mig att vara bekväm i: 
pumps, tighta kostymklänningar, pennkjolar, chinos, tightare skjortor,
stövlar med hög klack

Saker jag faktiskt är bekväm i: 
tighta jeans, tights, vida kjolar, mjuka trikåklänningar, långa koftor, kavajer,
stickade tröjor, blusar, större skjortor, sköna kängor, tygskor, stövlar med
låg klack och fluffstövlar.

Det finns ett visst gap mellan de två bilderna ovan... Jag har inte köpt ett enda klädesplagg, smycke, väska eller liknande på snart 22 veckor*, och det blir allt tydligare vad det är jag faktiskt saknar. Två par jeans i olika färger som verkligen sitter som de ska, exempelvis. Ett par bekväma finare skor att ha till kjol, klänning och kostym. Färgglada blusar som passar till nämnda jeans, tights, kostymer och koftor. Snygga gummistövlar som passar och som kan användas till vardags, till skogs, och de där 2-3 dagarna om året när det regnar så att man blir helt dränkt utan stövlar... som sagt, gapet är ganska stort.

Det enda område där jag är helt nöjd är tränings- och myskläder där jag har precis lagom många plagg av rätt sort. I övrigt letar jag för fullt efter hållbara, plastfria kvalitetskläder som jag kan känna mig nöjd med i åtminstone 5-10 år. Jag tvättar mest i 30 grader med milt tvättmedel och utan sköljmedel, lufttorkar och hänger/viker ordentligt, putsar skor, och lagar sömmar innan de går upp helt, så framtida kläder lär hålla längre bara av de anledningarna. Lägg till det luftigare förvaring, vädring och bättre materialval så ska det nog bli bra :)

Sommargarderoben är det faktiskt också rätt så bra ordning på - några fina klänningar, två par tygskor i olika färg och ett par sandaler, en tunn lintröja, ett par stora skjortor, en jeansjacka och ett par shorts. Jag försöker tvätta ett par fulla maskiner som mest varannan vecka, så någon undre gräns lär det ju också finnas för hur få plagg jag kan ha utan att behöva tvätta oftare. I övrigt så har jag börjat byta kläder så fort jag kommer hem, allt för att få de "finare" att hålla längre.

Till hösten lär jag slå till på lite nya (för mig iaf) kläder som helst kan ersätta flera missyckanden i min nuvarande garderob som är alldeles för stor just för att saker inte fungerar tillsammans eller stämmer med min långsiktiga målbild och nivå av bekvämlighet.

Jag behöver släppa mina tidigare fixa idéer om hur en "framgångsrik" människa ser ut och fokusera på vad som får mig att må bra. Ekonomin, skräpet och de dagliga rutinerna har i princip alignats med det målet - nu är det garderobens tur!       



*I ärlighetens namn så fick jag en kjol och en jättevarm stickad klänning i julklapp (noga utprovade och önskade), och jag har stickat två par strumpor. De passar alla perfekt i min nya sakta framväxande garderob :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar