13 mars 2015

Vilse i överflödet

Jag ser mig omkring i mitt lilla studentrum varje kväll. Disken torkar på en handduk på skrivbordet, i övrigt är allting där det ska vara. Nähä, jag behöver inte plocka undan eller städa nu heller. De dagar jag kommer hem från skolan eller jobbet vid sådär halvsexsnåret plockar jag upp alla saker ur väskan, lägger hörlurarna och mobilladdaren i sina respektive fack i översta skrivbordslådan, ställer in böcker och papper i bokhyllan, matlåda och termos på sidobordet i väntan på att diskas, stänger alla fack i den tomma väskan och lägger den på sin plats i garderoben. Kanske behöver jag den imorgon, kanske inte. Väljer jag att jobba hemma så ligger den bra där. Hela processen tar max tre minuter, sedan står jag där och ser mig omkring.

Nu då?

Att det tar en stund att vänja sig vid att ha tid över verkar logiskt, en ny vana ska formas, nya tankemönster arbetas in. Som en studietekniksföreläsare sade en gång på gymnasiet, "det tar tid att bygga nya motorvägar i hjärnan". Inspirerad av Tammy på RowdyKittens har jag roat mig med att varje morgon skriva ned mina daily intentions, så att säga en att-göra-lista där allt är tillåtet.

Jag har en morgonrutin och en kvällsrutin, och däremellan är det trevligt om jag tar en promenad, äter minst frukostlunchmiddag, dricker te och läser en ickepluggrelaterad bok eller bloggar i minst en timme, yogar, skriver ett blogginlägg om jag känner för det. Så naturligtvis de klassiska att-göra-sakerna - x antal matteuppgifter, möten, exjobb, jobb. Istället för att lista "måste-göra" så försöker jag tänka på dem som "vill-göra". Det finns egentligen inga måsten, jag väljer ju själv vad jag vill göra. Jag har valt att bli civilingenjör, jag har valt att bli mentor, och jag har valt mitt specifika examensarbete. Om jag hellre skulle vilja det så skulle jag kunna flytta till ett tält i djupaste norrlandsskogarna, bygga ett hus på hjul och resa världen runt, eller jobba på ICA. Ingen tvingar mig till någonting.

När det kommer till kritan är faktiskt allting möjligt, allt mellan himmel och jord, allt mellan Doppler och Dilbert. Eller båda. Jag kommer inte ihåg vad det var för program, men det handlade om en programmerare som drev eget företag från tältet han även bodde i. Off grid sånär som på den trådlösa internetuppkopplingen. Viljan är det som sätter gränserna.

Såhär i startgroparna känner jag mig lite vilse när jag står och ser mig omkring och undrar vad jag ska göra med all tid. Då är en lista bra att ha, annars blir resultatet samma som när jag brukade prokrastinera tentapluggandet - plötsligt sitter jag där och glor på en hel säsong av någon serie, läser om bloggar jag redan läst, eller slösurfar. Att hålla sig aktiv är inte alltid enkelt.

Kanske förklarar det även varför vissa människor blir helt uppslukade av att renovera köket varje år, eller byta lakan och städa hela huset dagligen - de kanske inte kan komma på något bättre att göra med all sin tid? För egen del vet jag vad jag ska göra med min fredagkväll - fundera på vad jag vill göra utöver att ta examen. Tiden finns, men vad viljan egentligen vill, det är en annan femma :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar