15 februari 2015

Veckans tomtesteg #44

Nu gäller det att ta tag i de stora frågorna igen, att inte känna mig för nöjd med det jag redan gjort utan fortsätta framåt - Zero Waste händer inte av sig självt! :)
  • Nu när det finns lite luft i skåp och lådor finns det möjlighet att börja spara saker som kan återanvändas istället för att återvinna dem direkt. Packmaterial, omslagspapper, snören och kartonger till flytt och presenter, tidningspapper till att vika soppåsar, ensidigt tryckt papper till kom-ihåg-lappar, toarullar till frösådd, etc.
  • I och med exjobbet har frågan om utskrifter blivit högaktuell igen. Jag föredrar fortfarande att läsa på papper, speciellt vetenskapliga rapporter lästa med överstrykningspennan i högsta hugg... 0:)
  • Jag har börjat fundera på kompost igen, och Bokashi låter ju nästan för enkelt för att vara sant. Frågan är hur många liter jord jag ger upphov till, och därmed hur stora mina planerade inomhusodlingar måste vara för att kunna svälja all kompost. Än en gång har jag delat på skräp och komposterbart för att försöka eliminera det mesta som hamnar i dem. Fruktklisterlappar, prislappar, tejp och fönsterkuvert är fortfarande de största bovarna.
  • Häftklamrar går att återvinna som metallskrot på en återvinningscentral nära dig, men inte som metallförpackning i containern ute på gatan. Nu har jag startat en liten återvinningsburk där allt som kan återvinnas (men inte inom gångavstånd från ytterdörren) kommer hamna.
  • Veckans fail: blev med engångsmugg efter månadens utelunch. Fy skam. Note to self: om du inte har med dig termosen får du allt skylla dig själv och skippa kaffet! ;) 
  • Full fart framåt med exjobbet och matteuppgifterna - mot exaaamensskogen!! ;)
  • Dags att på allvar fundera över plastkaffebryggarens (och de dagliga kaffefiltrens) existens. Jag har faktiskt en presskanna. Med det kommer även en fundering om jag egentligen vill dricka kaffe varje dag. Bara för att jag lärt mig tycka om det (efter mycket om och men) och vant hjärnan vid rätt höga koffeindoser, är det ju inget som säger att jag måste fortsätta med det.
  • Avslutade äntligen mina medlemskap på KICKS och Cervera, och ändrade så många utskick som möjligt från CSN och Försäkringskassan till mejl istället för fönsterkuvert :D
  • Sist med absolut inte minst - ekologisk frukt och grönt i lösvikt..!? Bananer, äpplen, mjuka päron, squash, chili och purjolök är de enda jag hittat. Hjälp? Tips på butiker i centrala Stockholm mottages tacksamt!
Veckans ut består av en nonstick bakform som jag aldrig kommer vilja använda igen, samt ett gratulationskort tillverkat av det överflöd av pysselmaterial, fotografier och stämplar jag fortfarande har kvar.

Vecka 7
In: 0
Ut: 2
Netto: -2
2015: -127

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar