11 februari 2015

Hemma på 17 kvadrat

Eftersom jag snart inte får bo kvar i studentkorridor tänkte jag dokumentera hur jag har bott på denna lilla yta som med blandade känslor har kallats min lilla skolåda i snart 6 år. Precis som jag aldrig vill glömma hur jag kan leva väl på ca 5000 kr per månad, vill jag aldrig glömma hur (och att!) det går att skapa ett trevligt och praktiskt hem på liten yta.

Som många andra fascineras jag av tjusiga speciallösningar på små ytor, men jag kan inte påstå att jag själv använt några sådana tricks. Möblemanget består av ett hopplock av begagnade kontorsmöbler a la 70-tal och nya och gamla IKEA-stammisar. Färgerna matchar inte men man tager vad man haver och allting fyller en funktion! På typiskt svenssonvis har jag bara möblerat utmed väggarna, och golvytan som är kvar räcker till yoga och hopprepshoppande, så jag är nöjd ;)

Jag flyttade hit i 15 flyttlådor, 6 plastlådor, en gigantisk resväska och en ryggsäck (oj...). Till detta kom möbler, spegel och städsaker. Efter 19 år i samma rum flyttade jag i ett nafs helt hemifrån. Nu i efterhand kan jag konstatera att jag hade alldeles för mycket saker - bland annat räknade jag kallt med att flytta till något större så snart som möjligt. Så blev det inte, och nu vill jag inte ens ha mer än en etta eller en minimal tvåa (målet till nästa flytt är att inte behöva använda 21 lådor) :)

Det jag saknar allra mest är ett eget kök... bara att kunna skrota omkring i pyjamas och göra vad jag vill utan att behöva träffa någon av de 14 grannarna. I övrigt saknar jag inget speciellt. I det gemensamma köket har jag ett överskåp, en fryslåda och en hylla i delat kylskåp, och detta räcker utmärkt. Speciellt sedan jag började matplanera och veckohandla är varken skåpet eller kylen fulla längre.


Själva lägenheten är ca 17 kvm. I hallen finns inbyggda garderober med överskåp av den utmärkta typ som byggdes på 50- och 60-talet. De sväljer hur mycket som helst, och i mitten finns en öppning med klädstång och typ inbyggd hatthylla. Hela garderobsväggen är 1,85 m bred, 0,55 m djup och ca 2,3 m hög (fördelat på linneskåp, smal garderob, bred garderob, samt "hatthylla", samtliga med tillhörande överskåp). Badrummet är 1,75 x 1,1 m och själva rummet är 2,85 x 4,2 m.

Det kan till och med vara så fiffigt att jag vid det här laget är kapabel att skapa ett mysigt och funktionellt hem i princip var som helst (träning ger färdighet?). Japp, golvet består av en bubblig linoleummatta med något som jag tror ska föreställa trämönster. Väggar och tak är vita, listerna har sett bättre dagar, färgen flagnar och badrumstaket är ojämnt till följd av vattenskador. Trots detta får mitt hem ständiga komplimanger av alla som kliver innanför dörren, vare sig det är morfar, mamma eller jämnåriga kompisar - alla verkar vara rörande överens om att jag har skapat ett trevligt hem, även om förutsättningarna på ytan inte verkar vara de bästa (:

Hyran och läget är helt oslagbara, gångavstånd till allt, 400 m till närmaste mataffär och minst fem andra inom 15 minuters promenad. Om jag har lärt mig något alls så är det att dessa faktorer är oändligt mycket viktigare än nymålade väggar och parkettgolv (även om sådan lyx naturligtvis är en bonus!).

Fortsättning följer! :)

Hur stort/litet bor ni idag? Önskar ni att ni hade mer/mindre plats eller är det lagom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar