25 januari 2015

Veckans tomtesteg #41

En något kaotisk vecka med väntan, byråkrati, konsekvenser av omorganisationer, ingen vet vad de andra gör... i teorin ett intressant problem inom organisation och ledarskap, i praktiken ett satans tjabblande som tar hur lång tid som helst. Det jag har lärt mig av detta är att jag har noll tålamod när det gäller att vänta, i synnerhet när det inte finns någon bra anledning.  

Min brist på tålamod när det gäller ineffektivitet förklarar kanske varför jag i mångt och mycket faktiskt tänker som en ingenjör - alltså ser potential till förbättringar och nya lösningar överallt. Oftast önskar jag även att jag kunde bidra till den förbättringen så att andra slipper genomgå samma bristfälliga process.

Förbättringar och kvalitetsarbete ses ofta som fluffigt, komplicerat och onödigt, men tänk om vi kunde agera på varje känsla av ineffektivitet och jobba för en förändring istället för att bita ihop, hålla tyst och acceptera det faktum som inte alls behöver fortsätta vara ett faktum. För egen del har jag läst väldigt mycket om förbättringar den här veckan, försökt stänga ute den vrålande frustrationen och istället använda tiden till att utvärdera mina egna handlingar, tankar, drömmar och planer.

Listan nedan skvallrar om att jag inte har haft några speciella "måsten" den här veckan! Den hade garanterat varit ännu längre om jag hade vetat hur många dagar "ledigt" jag skulle få.

  • Jag har hittat tillbaka till RowdyKittens och håller just nu på att sträckläsa hela bloggen. Mycket tänkvärt och inspirerande :)
  • Efter månader av rensande har jag kommit förbi den initiala känslan av enorm lättnad och befrielse. Nästa steg är nu att fnula på vad jag kan lära mig av de tomma(re) utrymmen det skapat.
  • Egentligen vill jag spendera mer tid utomhus än inomhus varje dag, men en promenad om dagen får vikariera som mål i mitt nuvarande liv. Drömmen om natur, djur och odlingar lever vidare, och nu är frågan hur jag ska ta mig dit.
  • Åtta timmars sömn per natt. Alltså varför intalar vi oss att vi inte har tid att sova tillräckligt? Tiden är en lustig sak - är du utvilad så känns dagarna mycket längre, jag lovar. Det är helt fantastiskt hur mycket man hinner, ibland undrar jag till och med vad jag ska göra med all tid! (:
  • Lyssnade på Människan i tiden (Filosofiska rummet, P1).
  • Hittade Runda bordet på SVT - mycket intressant!
  • Jag försökte titta på ett program på tv3 men tog mig inte ens förbi första reklampausen. Nähä tack du, jag håller mig till SVT och program som faktiskt ger något om jag överhuvudtaget ska titta på tv! Jag har blivit ganska bra på att undvika all sorts reklam, och tänker knappt på de gigantiska tavlorna längre. Jag får fortfarande KICKS medlemstidning, men nu fnyser jag bara åt både produkter, orealistiska bilder och andra rena påhitt lögner.
  • Hembakade pitabröd med kikärtsröra - mums! :)
  • Gick till Åhléns i syfte att köpa fler smala galgar, men kom därifrån med ett paket extra gummipackningar till mina konservburkar med 70% rabatt. Definitivt försvarbar spontanshopping! ;)
  • En stuvbit blev till fyra tygservetter.
Veckans rensande består mest av random galgar med fel form för mina kläder (varför är de så långa? Alla är inte bredaxlade skogshuggare liksom) och gamla bläckpatroner. De senare kommer återvinnas via HP Planet Partners när jag får hem de beställda kuverten. Det kostade gratis!

Vecka 4
In: 9
Ut: 33
Netto: -24
2015: -113

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar