12 oktober 2014

Veckans tomtesteg #26

Den här veckan har Doris lärt sig att till och med en lös mobilladdare lämnad i eluttaget drar el. Hopp. Nu drar jag ur alla saker när de inte används :) Jag har också börjat kolla närmare på solcellsladdare av olika slag. Finns det någon mirakelvariant som funkar till mobil, kamera, laptop, laddningsbara batterier, mm? Finns det laddningsbara cellbatterier?

Är det vettigt att investera i en sådan laddare idag? Den måste hålla i många år och kunna producera tillräckligt för att driva alla apparater som går på batteri... för övrigt är den säkert tillverkad av plast och diverse giftiga metaller som alla andra teknikprylar. Hur utvecklad är tekniken egentligen? Är det bättre att vänta några år tills de blir bättre?

Så den avgörande frågan över lag: vilket är bäst - batteri eller elsladd? Batterier är ju inte bra för någon, oavsett hur många gånger det kan laddas. Undvika produkter med batteri, både utbytbara och inbyggda alltså?
  • Kunskapen ovan har även bidragit till en utvärdering av vad som faktiskt drar el här hemma. Hårtork och plattång kommer ligga risigt till i fortsättningen. Sälja eller skänka?
  • På tal om sälja så känner jag mer och mer att majoriteten kursböcker är redo att flytta hemifrån snart ;)
  • Bibliotekskort har införskaffats (bättre sent än aldrig, även om jag i en form eller annan har haft lånekort sedan 6 års ålder... dock inte i den här stan)! Aldrig mera köpa böcker jag bara läser en gång. Om jag mot förmodan hittar någon jag vill läsa 20+ gånger kan jag låna om den.
  • Veckans läsning har mest bestått av Momo eller kampen om tiden (öh, ljudbok räknas inte som läsning, men ändå) och Mr. Money Mustach (genialisk och bokstavligt lol på den).
  • Mat har lagats och bröd och kakor har bakats! Inga pluggursäkter nästa vecka inte ;)
Vecka 41
In: 0
Ut: 0
Netto: 0
[2014: -1138]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar