03 oktober 2014

Total badassity

Ju mer jag fokuserar på positiva upplevelser i samma takt som fokuset på saker och deras monetära värde minimeras, desto lättare blir livet. När onödiga distraktioner som inte tillför något av värde (dumma tv-serier, spel, facebook, bloggar om vad folk har ätit för fancy utemiddag idag efter inhandling av märkesväskor, fönstershopping) ersätts av ny spännande kunskap och trevliga upplevelser (intressanta dokumentärer, inspirerande bloggar, promenader med en vän, hårt arbete som leder till mer tid att göra precis vad som helst utan dåligt samvete) andas jag lättare. När onödiga saker lämnas till Myrorna, alla uppskattade ägodelar får sin egen plats och det tar tjugo minuter att städa inför besök av det mer kräsna slaget, då mår jag bra.

Att fokusera för mycket på en sak (ondskan som är plast, kemikalier i allt, katastrofmode miljömässigt) leder snabbt och enkelt till en smärtsam känska av att vi i allmänhet är för korkade för att 1) Inse vårt eget bästa 2) Överhuvudtaget ändra något alls innan jorden redan gått under.

 

Men så händer något. Drogen i mitt nya, lättare och mer positiva liv har blivit inspirerande bloggar som jag slukar från början till slut med samma iver som jag sträckläste böcker pärm till pärm under de tidiga tonårens mest aktiva biblioteksbesökarsommarlov (en biblioteksvana som för övrigt bör återupptas snarast! :) ). Och i djungeln av meningslöst käbbel finns riktigt kloka människor. Människor som lyckas höja sig över den genomsnittliga nivån av "Vill ha" med näsan begravd i telefonen oavsett vad som pågår runt omkring. Roliga, tänkande människor som på något helt magiskt sätt återställer min tro på vår arts intelligens och godhet. Människor med båda fötterna på jorden som har förstått att pengar och fysiska ting inte gör oss lyckliga och som delar med sig av sina egna livsberättelser så att andra kan lyckas.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar