29 september 2014

Miljövänliga Veckan 2014

Idag drar Naturskyddsföreningen igång årets upplaga av Miljövänliga Veckan, och temat är Byt till eko.

Timingen är perfekt fastän (faktiskt) helt oplanerad, då jag var och handlade för första gången igår kväll efter att ha satt totalstopp för allt utom just ekologisk mat. Nolltolerans är det enda som fungerar för egen del, annars hittar jag bara på en massa ursäkter... det var svårt att gå förbi erbjudandet om 1 kg kvarg för 30 kr, trots att jag vanligtvis inte äter det. Men skam den som ger sig och snart har jag vant mig vid att bry mig mer om min egen och omgivningens hälsa än priset. För att jag var duktig (och hungrig) blev det en påse ICA I<3eco gräddfilschips... de smakar banne mig tillräckligt bra för att bara det ska motivera priset :)

Så vad gör vi av en miljövänlig vecka då? Jao, man kan ju läsa om 3 äckliga ämnen i din middag (för den som trodde svenskt automatiskt är bra, bland annat), eller Ekologiskt nobbar gifterna om man är nyfiken på varför dagens ensidiga jordbruk inte är bra för någon. Eller så kan man ju helt sonika ta sitt förnuft till fånga och sträcka sig efter ett annat kaffe/potatis/mjölk/ägg/frukt/grönt istället för det vanliga :)

För egen del spelar det ingen större roll vad de enskilda ekologiska matvarorna kommer kosta, jag kommer planera mina måltider så jag hamnar runt 800 i månaden i vilket fall som helst. Allting blev KRAV-märkt den här gången, litar inte på EUs fuskregler, speciellt inte med tanke på att de förhandlar om att få hit amerikansk kyckling och gris nu (<--- say whaa...?)

Om någon sett Urtekrams ekologiska kryddor i metallburk innanför tullarna i Stockholm så får ni gärna säga till, jag har bara lyckats hitta ett fåtal Santa Maria Organic än så länge... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar