10 september 2014

Det stora experimentet - 6 månader senare!

För att fira att det var exakt 6 månader sedan jag bestämde mig för att påbörja megaprojektet som började som ett experiment med osäker framtid men som nu är mitt liv, ska jag försöka mig på något mycket ovanligt - en kort och koncis sammanfattning ;)

Badrum 

Bara de förändringar jag har gjort i badrumsskåpet under de senaste 6 månaderna har minskat den årliga kostnaden för detsamma med 5 663,33 riksdaler. Därmed har det jag numera sparar på hygien, smink, hud-, hår-, och tandvård jämfört med innan mer än finansierat alla förändringar jag gjort som har krävt en större engångskostnad på alla områden. Genom att byta till färre och genomgående bättre produkter har jag fått loss tillräckligt med pengar för att genomföra en hel del buy-it-for-life-inköp, och samtidigt kraftigt minskat mina löpande utgifter för all framtid. Då har vi inte ens räknat in hälso- och miljöaspekterna av en komplett no-poo-tillvaro! 

 Ungefär hälften av vad jag hittade för ett halvår sedan när jag drog ut 
allt som hade bott i badrumsskåpet om mitt badrumsskåp varit stort nog.
4 av dessa finns kvar i samma form idag (ingen förbrukningsvara).


Kök 

Det här projektet, eller i alla fall viljan att titta på alternativa lösningar, kom sig ju faktiskt delvis av en drastisk minskning i inkomst. Under våren och sommaren har jag haft ungefär 1000-1500 kronor att leva på efter att alla räkningar betalats. Lösningar hittas när det inte finns några alternativ, och jag har sänkt mina matkostnader med i genomsnitt 723,71 kr per månad. Därmed har jag minskat mina årliga utgifter med ytterligare 8684,52 kr. Dessutom äter jag mycket bättre mat samt handlar mer ekologiskt och när(mare)producerat.

Överflöd av den rätta sorten! :)

Tid 

Inga pengar betyder ingen shopping, och därmed har jag inte heller satt min fot i en enda butik bara på skoj. Nu känns det som en absurd tanke att jag skulle shoppa eller bara gå runt och titta på saker ”för att det är roligt” som någon sorts fritidsaktivitet. Dessutom har jag slutat helt med köpekaffe och äter lunch ute högst en gång i månaden, samt handlar mat en enda gång i veckan. Tiden jag sparar på att inte slötitta på prylar jag inte behöver, stå i kö på 7-eleven eller diverse restauranger och mataffärer uppgår till allra minst 6 timmar i veckan. Ett helt dygn i månaden jag kan lägga på något bättre!

Jag har lagt ett par beställningar av den nödvändiga sorten den här veckan och har ärligt talat ont i magen. Det är inte roligt att spendera större summor pengar längre. Win! Mer om detta vid ett senare tillfälle.

Allmänna rensningar 

Jag har alltid varit väldigt rädd om mina saker. Under mina i runda slängar 24 år och 5 månader har jag haft sönder en enda mobiltelefon (fliptelefon under mina mest aktiva stalldagar – dåligt val), behövt slänga två par skor som börjat läcka, och behövt laga hål i högst fem klädesplagg (undantaget billiga strumpor av dålig kvalitet). När jag var liten växte jag alltid ur allting innan det hann bli slitet och mina barnböcker ser fortfarande nya ut. Det enda jag äger som ser välanvänt ut är gamla skolböcker och kurslitteratur som släpats runt både hit och dit och oftast har mjuka pärmar.

Kombinerat med ett intresse för att bevara äldre släktingars husgeråd, foton, handarbeten och möbler innebär detta att jag har en hel del grejer som i princip är i nyskick men som jag av olika anledningar inte använder längre. Under en dryg månad har jag vänt upp och ned på allt jag äger och har och därmed rensat ut 1085 saker under det här årets åtta första månader.

Slutsats 

Allting handlar om vilja och prioriteringar. Även utan några lösa riksdaler kan man åstadkomma underverk, ett tomtesteg i taget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar