24 augusti 2014

Veckans tomtesteg #19

Höst ens! :D Kickstartar terminen med en (med mina nuvarande shoppingmått mätt) gigantisk order hos Lapland Eco Store som kommer lösa en hel del problem för all framtid. Men först:
  • Ekologiska havregryn och kryddor är knappt nämnvärt dyrare än sina traditionella alternativ. Olivoljan var till och med billigare. Äggen är dyrare och mindre, men det är det värt när hönorna får gå utomhus och käka mask. Trots att jag har handlat alla möjliga bakingredienser och sånt jag i princip köper mindre än en gång om året landade matkostnaden på nästan prick 800 den här månaden.
  • Veckans fail blev en påtvingad påse av det snorkigaste av snorkiga sminkbutiksbiträden. Ingen som har kommit på bättre alternativ för polerfilar och rakhyvlar - utan att ge upp resultatet - än?
Vecka 34
In: 49
Ut: 140
Netto: -91
[2014: -1411]
Favorit #1: Termosmugg från Klean Kanteen - livstidsgaranti och helt plastfri insida. Det går tydligen inte att hitta en helt plastfri som samtidigt har mugglock och håller värmen i 6 timmar. Jag lyckades inte övertyga mig själv att köpa en omålad i rent rostfritt, men å andra sidan är planen att jag ska ta hand om den resten av mitt liv, så en rolig färg känns trots allt motiverad. Den kommer ersätta både vattenflaska, en för liten och trasig termosmugg med plastlock, termos och take-away-muggar. När det behövs kommer kaffet räcka en hel dag :)

Första intrycket: Stabil. Fick fel färg, men otålig som jag är så har jag ju faktiskt gillat knallrött lika länge som mörkrosa så vem bryr sig. Mugglocket är som utlovat stänktåligt, men håller ändå värmen okej bra. Det medföljande termoslocket med ögla är mycket mer gediget och kommer nog bli mest använt - det kan jag tro på 6 timmar kokhett te med!


Favorit #2: Glasmatlåda. Okej så de är också helvetiskt snordyra men helt plastfria, kan stoppas i ugnen eller mikron direkt från frysen, är helt täta (vilket typ inga andra plastfria matlådor är), glasdelen kan leka ugnsform, etc, etc. Förhoppningen är att några sådana här i olika storlekar så småningom ska ersätta alla Tupperwareburkar och fryspåsar.

Första intrycket: Också stabil och genialiskt enkel. Mycket mindre än jag trodde rent måttmässigt, men det är ju inte burkens fel att jag tydligen mäter som en kratta ;)

Favorit #3: Nätpåse. Smått minus för bomull, plus för ekologisk sådan. Dubbel- och trippelplus för inga fler frukt- och gröntpåsar i affären!

 
Första intrycket: Mycket finare än på bild och nog precis lagom stora för 5-6 äpplen och liknande.

Favorit #4: ImseVimse äger. Sjukt mycket pengar sparade på lång sikt, en livstidsförbrukning har mer än betalat sig redan efter ett år (:

Första intrycket: Har redan provat i flera månader, fortfarande lika nöjd.

Favorit #5: Jag erkänner mig smått skeptisk, men en jättestor Bee's Wrap ska i alla fall testas som ersättare till alla brödpåsar. Om det fungerar finns det alla möjliga storlekar som skulle vara perfekta till ost, påbörjade grönsaker, mackor och annat kylt med udda form. Sedan kan den naturligtvis användas som folie att täcka skålar med också, fast det har jag i princip aldrig använt ändå.

Första intrycket: Luktar bivax och därmed ganska mysigt och hemtrevligt. Fungerar garanterat, men jag undrar hur länge (mätt i år snarare än plastfoliens dagar).

Favorit #6: Bambutandborsten. En enda som test, behöver inte fler förrän nästa år i alla fall :)

Första intrycket: Paketets bottennapp. Typiskt billigt tillverkad och borsten är för liten. Humble Brush nästa alltså.

Favorit #7: Potentiell schampotvål. Håller alla tummar och tår.

Första intrycket: Luktar gott i alla fall :)

Favorit #8: Som bonus åkte två Copper scourer med som förhoppningsvis ersätter köksanvändningen av nylonskrubbsvampar i olika former.

Första inrtycket: Fina! Tydligen kan de tvättas i maskin (i tvättpåse) och jag borde kunna skrubba kakel med dem också. Fantastisk till kastruller. Win! Snacka om billig evighetslösning om de fungerar som utlovat!

För övrigt har datorn fått sig en rejäl genomgång. Det finns banne mig inga hårdvaruanledningar till att den inte ska bete sig som den gjorde för två år sedan! Ingen ny teknik här när man kan fixa den gamla bara genom att ta hand om den :) Rensning, backup, uppgraderingar och allmän skötsel borde verkligen göras oftare... innan den nästan kollapsar :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar