06 april 2014

Veckans tomtesteg #4

  • Ingenting alls förutom mat har inhandlats, och jag har således inte satt min fot i en enda affär förutom ICA (random reklamassociationer: "Pappa pappa pappa! När du har börjat handla på x, VAD ska du då göra med all din tid..?"). Skönt!
  • Det blev pennornas tur att rensas, med lite inspiration från de många kategorierna i "Trött på prylar" hos Pernilla på ekoenkelt.se. Jag hittade 74 engångspennor av olika slag som jag samlat på mig sedan jag var ungefär fyra år (räknar inte in plastfria pennor som vässas).
  • Den sista tepåsen har använts, nu blir det löste i tekula! Smaklökarna och skräppåsen jublar ;) Ingen påse, etikett, nit, kartong, inget snöre och inget omslag att slänga, bara växtdelar - om jag hade en kompost skulle det inte bli något skräp alls! Papperspåsen ska återanvändas att handla lösviktste i tills den faller i småbitar.
  • En enkel insats räddade livet på min reservoarpenna och "engångs"refillen fylldes enkelt på med bläck från glasflaska med en "engångs"pipett (har ni tänkt på hur många engångsprylar som egentligen inte alls är "engångs" bara man sköljer av dem..?). Är det någon som är frivillig att använda upp mina engångspennor..? ;)
  • Två påsar fylls sakta men säkert med onödiga prylar som ska bäras iväg till Myrorna vid lämpligt tillfälle.
För övrigt så har jag spenderat timtals på Zero Waste Home den senaste veckan. Mycket inspirerande och ett riktigt uppvaknande! Deras skräp från 6 månader ryms i ett vinglas, och då består familjen Johnson av två föräldrar, två barn och en hund, som gradvis implementerade hela Zero Waste-idén över flera år och sparar både pengar, tid och energi trots att de lever ett så annorlunda liv. Vad jag kan se så långt håller jag med om precis allting förutom möjligtvis deras minimalistiska stil, vilken man ju inte alls behöver tycka om för att själv implementera Zero Waste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar