11 december 2015

Packat och klart!


Så var det gjort - här om kvällen var de här och hämtade min första påse. Det ska bli jättespännande att se vad jag får för det! En del reagerar rätt starkt på villkoren, så även jag när jag först läste dem för några månader sedan. Samtidigt måste jag ändå hålla med Fru Minimalist om att de är solklara rent juridiskt, praktiskt och kostnadsmässigt för alla inblandade. Man får ju också vara medveten om att man betalar för en tjänst som beroende på påsens innehåll och försäljningsresultat kan bli ganska dyr, men det ligger ju naturligtvis även i deras intresse att sälja allting de får in så dyrt som möjligt.

Faktum är ju att det inte kostar något att få hem en påse, fylla den och få den hämtad, och hela processen från påsbeställning till upphämtning gick på tre dagar, och jag har fått mejl för varje steg i processen. Sälja prylar utan jobbet, liksom! Jag har ingen aning om hur många kronor det kan tänkas röra sig om, det enda jag vet är att jag äntligen fick ändan ur vagnen och rensade ut ytterligare 39 saker som jag dragit mig för att lämna till Myrorna.

Nu börjar det verkligen likna något (det kommer jag förmodligen säga resten av livet!), och jag blir mer och mer sugen på att sammanställa vad jag har gjort mig av med och vad jag har kvar i rena siffror. Inte så att siffrorna är det viktigaste, tvärtom, men det är ändå fascinerande. Högen med kläder som behöver lagas börjar dock växa, men nu vill jag åtminstone ta en kväll och sy och stoppa strumpor istället för att knöla ned allt i en påse till textilåtervinning!

Jag har skrivit en del om hur försiktig och medveten man blir när man väl har en enda av varje sak, och antalet engångspennor, presentpapper, snören, gamla anteckningsblock och liknande minskar stadigt i takt med att de tar slut. När de väl är slut börjar det roliga på riktigt! Reservoarpenna, eventuella inköp av EN miljövänlig anteckningsbok i taget, slå in paket utan engångspapper och plastsnören, etc. :)

Nu är det bara 1-2 vändor till Myrorna och en till MediaMarkt kvar för den här gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar