03 augusti 2015

De vindsfyndade stolarna!

Visst, jag har klätt om en stol, sytt och sytt om gardiner, påsar och servetter, lagat hål i ridbyxor, sytt i knappar, lagt upp kostymbyxor osynligt för hand, monterat IKEA-möbler, stickat strumpor på löpande band och broderat en hel del, men pinnstolarna jag hittade på vinden är mitt största projekt hittills. Jag har drömt om att förvandla mitt gamla skrivbord och allt annat än vackra bokhylla, men det har aldrig blivit av. Inte än i alla fall.

Innan. Smutsig smått ranglig pinnstol med plastfötter och lätt stoppad sits, vilken skulle visa sig bestå av nitad ull, röd vinyl (eller liknande plasttyg), samt femtielvatusen dekorspikar och nubb.

Efter. Nymålade stolar och Det Galna Köksbordet :)

Det hela började med sandpapper och latexfog från ÖoB. Inte min finaste stund, men hålen i föregående och ny lägenhet behövde fyllas, och stolarna slipas. Lesson learned (igen): köp kvalitetsgrejer. Sandpapperet var bra nog för stoljobbet, men den jäkla fogen bara krympte och försvann. Efter två fyllningar med tork- och härdningstid emellan är det fortfarande gropar i väggen. Ibland är det svårt att veta var gränsen mellan sparsam och dumsnål går innan man har testat.

Men nu var det stolarna vi skulle prata om! En erfarenhet rikare valde jag att beställa en hel låda från Ottosson Färgmakeri, och till priset av en enda ny pinnstol fick jag följande:

  • 0,5 liter linoljefärg
  • 1 liter linoljesåpa
  • 1 liter kokt linolja
  • Linoljespackel
  • Liten stålspackel med trähandtag
  • Liten svinborstpensel med trähandtag


Allt detta behövs naturligtvis inte till fyra stolar. Kokt linolja är inte bara bra att förvara penslar i mellan strykningar, utan även för att behandla mina övriga trämöbler, varav en del obehandlade delar är i ganska uttorkat skick efter i vissa fall uppåt 80 år utan synbar omvårdnad. Linoljesåpan tvättar inte bara bort linoljefärg, utan jag har höga förhoppningar om att använda den som flytande tvål. Om inte annat så är den utmärkt att städa med... förutom de målade stolarna då, eftersom den löser upp färgen ;)

Förhoppningsvis är detta bara början på en livstid av hemmaprojekt, och om det är något jag redan lärt mig så är det att kvalitetsverktyg betalar sig i längden. Fogpistol, stålspackel med trähandtag, kvalitetspenslar, -tänger, och -hammare i rätt storlek, mm. För att inte tala om symaskin - jag lider lite varje gång för det plastiga monster jag fick i present. Med det inte sagt att billiga saker inte kan vara bra, men i det här fallet var det inte värt det. Ska man bara sy gardiner 1/5 gång per år så duger den dock utmärkt :)

Ibland får jag för mig att "riktiga" DIY-tutorials skulle vara jättekul att skriva, men jag känner aldrig riktigt att jag har tid, kraft, motivation eller kunskap nog... och så glömmer jag alltid att ta bra före-bilder. Men i stora drag såg processen ut som följer:

  1. Ta bort stoppningen mha. hammare, platt skruvmejsel och tång.
  2. Skrubba rent med lite diskmedel och vatten.
  3. Limma alla ostadiga delar (en av sitsarna delade sig helt, och benen var inte jättestadiga).
  4. Slipa ned alla större ojämnheter och rugga upp hela ytan.
  5. Damma/torka av.
  6. Måla ett första tunt lager och låt torka (ca 1 dygn).
  7. Spackla alla ojämnheter och låt torka (ca 1 dygn).
  8. Slipa eventuella ojämnheter efter spacklingen.
  9. Damma/torka av.
  10. Måla ett andra tunt lager och låt torka (ca 2 dygn).
  11. Damma/torka av.
  12. Måla ett tredje tunt lager och låt torka (ca 2 dygn).
Stoppning borttagen och hela stolen slipad. En triljon hål att fylla ;)
Första strykningen.
Spackling. De här stolarna är inne på åtminstone sina tredje liv att döma av tidigare lagningar :)
Färdigslipat!
Spacklet suger mer färg än omgivningen - efter andra strykningen.
Tålamodsprövande torktider... :)

Färdig! :)

Kemiska slutsater

Ur giftsynpunkt försökte jag göra mitt bästa genom att välja en linoljefärg med så få tillsatser som möjligt utöver linolja och pigment, samt utesluta terpentinspädning, lack och extra torkmedel. Det verkar som att linoljefärg, trots att den rekommenderas som en av de mest miljövänliga och naturliga alternativen bredvid äggoljetempera och mjölkfärg, ändå kan släppa ett antal mindre trevliga föreningar medan den torkar, allt beroende på exakt sammansättning. Linoljan i sig släpper tydligen ifrån sig ett 20-tal aldehyder av olika slag, men halterna sjunker snabbt när färgen torkat. Hum.

Hur som så tog det inte många sekunder av efterforskningar om "vanliga" färger för att välja... faktum är att illamåendet och yrseln när de målade mitt nya badrum med miljömärkt (!) plastfärg räckte. Jag stoppade näsan i hinken bara för att dubbelkolla. Eww.

Det är oklart vad min exakta färg (Ottossons linoljefärg i nyansen Caput mortuum) innehåller, då datasäkerhetsbladet verkar gälla samtliga linoljefärger och lasyrer. 25-50% kokt linolja, 2,5-25% zinkoxid, 1-50% pigment, och <0,001% koboltzirkoniumkarboxilat (torkmedel) är det närmaste jag kan komma. Ekotoxiciteten (giftig för vattenlevande organismer med långtidseffekter) hänger helt på mängden zinkoxid i just min produkt, och i övrigt finns inga hälsorisker, men som numera allmänt känt hänger ju detta mest på nuvarande gränsvärden för det fåtal ämnen som överhuvudtaget klassificeras.

Vidöppna fönster är det som gäller, i övrigt tror jag att jag gjort vad jag kunnat under förutsättning att jag överhuvudtaget ska måla något.


Som en sista liten kommentar om någon tänker använda linoljefärg och/eller linolja första gången - förvara oljiga trasor i vatten i en tät burk, häng (försiktigt) ut dem på tork, eller bränn dem. Trasor och penslar med färg/olja på kan självantända, och rent teoretiskt kan värmeutvecklingen vid torkning på vilken yta som helst orsaka brand. Såvida du inte häller en hel pöl på möblerna bara för att det är roligt så behöver du dock bara vara rädd om verktygen :) 

Egentligen är det lite *duh!* över det hela (olja = brinner bra), men ibland är det som att försöka komma ihåg vad som flyter/rostar, att saker expanderar när de fryser, och att det inte är en bra idé att hälla eterisk olja i badet och tro att det ska "blandas med vattnet" för att sedan gnälla högljutt när man får eksem/allergiska reaktioner (ibland är det tur att jag inte är en person som hänger på olika forum för att svara...) ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar