01 december 2016

Bloggar

Jag vill ju bara skriva. Resten ska liksom bara funka. Jag har haft 7 olika aktiva bloggar de senaste 10 åren, från MSN till MySpace till Blogger till Tumblr till Blogger till WordPress till Tumblr. Igår lyckades jag skaffa mig Medium också, efter att ha städat upp mitt Tumblrkonto, skrivit tre awesome uppsatser till poster, hittat ett tema jag gillar och försökt installera Disqus. Nackdelen med Tumblr är ju att man inte kan kommentera på "vanligt" vis. Man kan ha en frågasida med ett formulär, men det blir inte en konversationstråd på samma sätt. Trots att jag trots allt är professionell fullstackutvecklare så vill jag inte behöva skriva min egen HTML/CSS för att få en fungerande blogg, jag vill bara skriva! Jag kan tweaka detaljerna lite men grundelementen ska vara där. Ungefär här brukar jag ge upp och smyga tillbaka till Blogger, för jag måste tydligen skriva min egen kod from scratch för att få något som beter sig som jag vill.  Sökandet fortsätter, för den här gången tänker jag inte ge upp och stanna här. Blogger kan vara den bloggplattform som fått minst kärlek av alla de senaste tio åren... men samtidigt innebär det att det inte har hänt speciellt mycket. Det är inte flashigt men det funkar. Hur det funkar med reklam har jag ingen aning om eftersom jag kör NoScript på allt och blockar allt annat som slinker igenom... jag ser sällan någon reklam och det är grymt skönt!

Det får bli dagens tips - installera NoScript! Nu ska jag gå och svära lite över WordPress.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar