29 oktober 2016

Nya tider. Nytt liv.

Hej vänner!

Herregud vad länge sen det var jag skrev något här. Inte så att jag har slutat skriva... vet ni den där känslan när man växer ur saker? Helt plötsligt känns det inte riktigt rätt längre, som en för liten låda som man inte får plats i längre. Det har hänt så otroligt mycket det senaste året, och jag har förändrats med ljusets hastighet! Både positiva och negativa, omtumlande och livsomvälvande saker har hänt... jag är inte samma person jag var för 6 månader sedan, nej, jag är mer mig själv än jag har varit någonsin tidigare! Den personen älskar fortfarande att skriva och vill väldigt gärna dela med sig, men det känns som att fokuset här var på att hitta kontroll, system som funkar, spara pengar, rensa systematiskt... som en reflektion av att jag inte vågade släppa taget, lita på mig själv och andra, bara lita på att det jag vill är bra nog. Jag höll krampaktigt i skolbänkslocket, planerade mer än jag exekverade. Tänkte mer än jag gjorde. Analyserade, överanalyserade... till vilken nytta? Inte så att inte allting hade ett syfte, jag är ju där jag är idag för att allt det där strukturerandet har lett till en otroligt trygg och stabil bas att stå på, både vad gäller ekonomi och arbete. Ordning på prylar, pengar, ett jobb jag fortfarande älskar ett år senare... faktum är att jag blir mer kär i det för varje dag som går. Eller snarare i människorna jag har turen att arbeta med. Det är spännande och utmanande uppgiftsmässigt också, men människorna är det som gör det till vad det är! Som gör livet till vad det är! Jag sprang in i någon form av vägg rent socialt vad gäller min personliga utveckling. Ni som har hängt med ett tag har nog anat att jag har spenderat väldigt länge med att vara väldigt rädd för alla möjliga saker, och framför allt andra människor. Inte vad gäller prylar, status och sånt, men jag har varit helt fast i "vad tycker/tänker andra om mig, som person?". Varför har jag i perioder varit så otroligt ensam? Varför är jag rädd för allt som är nytt (jag visste inte ens att det var rädsla för några månader sen... nu är det hur tydligt som helst)? Varför klarar jag inte av att visa vilket go människa jag egentligen är i sociala sammanhang? Varför har jag låst in mig i den här lilla pyttiga lådan?

Såhär i efterhand kan jag se att jag har förpackat mig själv så tajt att jag knappt kunde andas... satt upp sådana strikta gränser för vad jag accepterar hos mig själv att jag knappt kunde flytta mig en halv centimeter utan att bryta någon form av imaginär regel. Man kan vara hur stabil som helst i andras ögon men ändå aldrig vara nöjd med sig själv. Enough of that!!

Som en klok kollega sade i juni när vi tillsammans stod på scen inför 350 personer (true story!): Jag vill inte vara rädd längre, så därför ska jag inte vara det. Och vet ni? Det kan vara så enkelt. När man släpper försöken att kontrollera allting i sin tillvaro så har livet en tendens att kasta hur många nya upplevelse och möjligheter som helst på en, och det kommer kännas som att det till och med händer i rätt ordning.

Jag behöver fnula lite, men en helt ny version av mig kommer återkomma i någon form på någon plattform. Såhär glad, optimistisk, energisk och stark har jag aldrig varit tidigare. Jag behövde bara lära mig att det går att lita fullt ut på andra människor... att allting blir bättre än man kunnat tänka sig bara man lär sig att lyssna på sig själv... lär känna sig själv, som man är och vill vara, oberoende av vad människor runt omkring tycker. Det är grymt mycket svårare än att följa upp ekonomin, underhålla komposten eller rensa i garderoben, men det ger oändligt mycket tillbaka, för resten av livet.

Ta hand om er, I'll be back!


3 kommentarer:

  1. Åååh vad kul att detta inlägg kom! Har tänkt på dig såå mycket de senaste månaderna och gått in och kikat här med jämna mellanrum. Vore jättekul att få fortsätta ta del av dina tankar/ditt liv på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, fina du! Jag har tänkt på dig med och lite i hemlighet önskat att vi kunde hålla kontakten någon annanstans, oberoende av om jag skriver textväggar här eller inte!

      Radera
    2. Men åh! Du kan få min mailadress: saintmaryproduction[snabela]gmaildotcom annars finns jag på instagram: @m.s.theobald <3

      Radera