29 februari 2016

Månadens utgifter: Februari


Februari blev bättre än förväntat faktiskt, inga konstigheter. Visst hade det varit snyggt om jag inte hade ätit alla de där jobbluncherna (4 måltider till priset av 42!), men med tanke på x antal sjukdagar som tog några tuggor av lönen så kan jag inte vara annat än nöjd. Årets mål om 60% sparandegrad hägrar - när nettoförmögenheten passerar nollstrecket kan jag börja använda pengarna till större, viktigare och bättre saker :)


Mars kommer bli lite dyrare eftersom jag firade lönehelgen genom att inte bara flytta stora summor till sparkonton och fondsparande, utan också shoppade loss rejält. No worries - det var planerat, kommer förhoppningsvis ge mer än vad det kostade, och det känns förvånansvärt okej. Jag börjar bli bekväm i mina nya konsumtionsmönster, och shopping betyder nu en ärlig behovsanalys och sedan så snabba inköp som möjligt så jag kan vika ihop plånboken och fortsätta med viktigare saker.

Några saker har beställts inför vårrustningen av cykeln och väg till jobbet har rekats. Fascinerande hur något så enkelt som att transportera sig med cykel från a till b kan bli ett så seriöst projekt bara för att man flyttar till en annan stad med markant mer trafik, sämre utbud av cykelvägar och garanterat större stöldrisk. Jag har blivit av med en cykel en enda gång... i fem timmar ungefär tills vi hittade den i en buske i en närliggande park. Och då hade jag glömt att låsa den. Jag brukade cykla överallt och det har alltid varit transport för mig, en naturlig del av vardagen som aldrig kallats eller tänkts på som träning eller sport eller något som kräver specialutrustning. Att åka utan ringklocka är dock tydligen olagligt nu för tiden (den enda cykelprylen som jag faktiskt blivit av med (!)) och en bra cykelpump behövdes, utöver låset av allmänt försäkringsbolagsgodkänd moppesäkerhetsklass.

Balkongodlingssäsongen förbereds också, jag har snart fyllt min första Bokashihink (kompost) som ska bli till jord, och ett paket med 13 påsar ekologiska fröer är på väg hit från Runåbergs fröer. Grönsaker för hela slanten! Jag satt och velade över diverse dahlior innan jag kom fram till att det kommer bli jäkligt trångt på balkongen ändå - är det inte ätbart så har det inte där att göra! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar