19 januari 2016

Bokashikompost II: Starta en ny hink

Så var det äntligen dags! Alltså jag har sett fram emot det här i en hel vecka - vem behöver after work och fredagsmys när man kan pilla med komposten! ;)



Som ni vet så började kompostexperimentet med en beställning från bokashi.se och bryggning av EM-A som sedan blandades till EM-spray som matresterna ska sprayas med så att mikroorganismerna kan börja göra det de gör bäst.




Hinkarna rymmer 16 liter var, och har ett galler med hål i som all vätska som bildas rinner ned genom. Denna näringslösning ("kompostte") ska man tömma ut genom kranen ungefär varannan dag, förslagsvis i den plastkopp som också ingår (men förvaras sedan lufttätt), och används med fördel som växtnäring efter spädning med vatten 1:100-1000 beroende på användningsområde. Det ingår även en skopa med ml-gradering, och ett litet verktyg som man kan använda för att successivt platta till matresterna i hinken. Ju tightare man kan packa dem desto effektivare blir processen. Så lite syre som möjligt är ledorden.

Hink utan galler.




Hink med galler.

Eftersom jag inte använder kaffefilter skulle kaffesumpen rinna rakt igenom gallret och förmodligen klogga igen kranen, så jag lade en tidningssida i botten innan jag fyllde på med det första lagret matrester. Två push med EM-spray på det och på med locket!



Ju mer jag pysslar med Zero Waste-relaterade aktiviteter, desto mindre äckligt tycker jag att det blir med sopor och matrester. Äckligt i min värld är nu kemikalieklet som parfymerade schampon och tvålar, nagellack och andra konstgjorda och/eller giftiga medel och substanser. Det känns ganska logiskt faktiskt. Om jag åt det för fem sekunder sedan, varför skulle det vara äckligt bara för att det nu har blivit en rest? Matpaketet vars innehåll jag just ätit upp, varför skulle det vara äckligt bara för att det nu hamnat i skåpet under diskhon? Samma irrationella känsla gäller hårstrån - när de sitter på huvudet vill många ha fler, men så fort de lossnar så blir de äckliga.

Min mor tycker exempelvis att återvinning är superäckligt, vilket jag antar beror på att hon mixar allt i en enda blöt soppåse som regelbundet luktar apa, och vi har väl alla uppevt den stanken som efter ett tag har satt sig i skåpet och inte går att få bort, i likhet med inrökta tapeter. Uäh. Numera luktar mitt skåp under diskhon sällan något alls. När man väl börjar separarera material och lär sig vad som händer så är det inte alls lika äckligt längre. När jag var liten fanns det nästan inget som var äckligare än matrester, och jag blev expert på att ställa in besticken i diskmaskinen utan att röra de kladdiga delarna, så det går uppenbarligen att lära sig sådana här saker ;)

Grönt/blått/svart mögel och ruttnande matrester luktar pyton, men det kommer inte de här att göra. Så torrt som möjligt ska det vara, blir det för blött så kommer matresterna att börja ruttna och stinka. Vitt mögel och en något sur doft (typ vinägrett) är bra tecken, medan andra sorters mögel och kondens är tecken på att det är för blött. Om det händer så får man trycka ned fler tidningar som kan suga upp den överflödiga vätskan. Just därför valde jag att redan från början skaffa hinkar med kran - det går att använda vanliga hinkar med lock, men då måste man använda en hel del papper för att ta hand om vätskan. Det får inte heller bli för torrt, men det är jag inte speciellt orolig för eftersom jag sprayar varje lager med en blandning av vatten och EM-A.



Det rekommenderas att inte öppna hinken mer än 1-2 gånger per dag eftersom det rör sig om en syrefri process, och att låta matresterna torka lite. En del använder sil, durkslag eller en blomkruka med löst lock på diskbänken och tömmer i samband med dagens måltider. För att vara på den säkra sidan och slippa högst otrevliga överraskningar lägger jag dagens matrester i en skål på köksbänken och tömmer en gång om dagen. Speciellt presskaffesumpen är väldigt blöt och behöver några timmar på sig. Det luktar förvånansvärt lite (inget alls?), men när jag har gäster kommer jag säkert ställa undan den.

Några andra tips att tänka på är att det går snabbare ju mer finfördelade matresterna är, exempelvis bananskalen kunde jag med fördel ha skurit isär. Av andra bloggare har jag även förstått att papper ofta tar längst tid att bli jord, så att jag inte använder kaffefilter, hushållspapper eller pappersservetter är en fördel. Nu är det bara att vänta och se vad som händer, medan jag planerar balkongdrömmarna och bläddrar bland ekologiska fröer :)

2 kommentarer:

  1. Kom att tänka på en sak: vad gör du med äcklet som kommer fram vid rensning av golvbrunn och vattenlås? Räknas det som komposterbart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga! För min del beror det helt på vad äcklet består av - om jag fortfarande använde kemikaliestinna schampon, tvålar och rengöringsmedel så skulle jag nog inte göra det (bara för att jag inte gärna vill odla grönsaker i det sedan), men hår och hudceller, mm är ju biologiskt nedbrytbart. Så länge man inte tillsätter massa konstiga ämnen så är ju inte äcklet giftigt, även om det inte kan anses speciellt mysigt ;)

      Jag har sett liknande diskussioner om luddet i tumlaren - så länge man bara har naturmaterial som bomull/ull/lin/etc. så går det ju utmärkt att kompostera, värre är det med polyester och liknande som kläder ofta är gjorda av. Samma sak med damm och andra "städrester", men då kommer vi in på avgaser och andra partiklar... det kommer nog ta ett tag (och mycket läsning) innan jag vågar kompostera innehållet i dammsugaren, men jag har tänkt tanken att använda sopkvast och mopp istället.

      Radera