05 december 2015

Is i magen

Jag har lärt mig att ha is i magen när det gäller investeringar, nu lär jag mig att ha is i magen när det gäller inlärning. Det tar tid att lära sig nya saker, och det får det göra. Ingen förväntar sig att man ska bli inslängd i något helt nytt och förstå allting med en gång. Ja, alltså förutom jag själv då. Jag vill helst förstå allt nytt jag får reda på idag... igår. Sådan har jag varit så länge jag kan minnas, och det brukade få mig att inte ens testa nya saker för jag visste ju inte om jag kunde det eller inte. Jag ville vara helt hundra på att det skulle gå bra redan innan jag testade något.

Ridningen var kanske det enda och största undantaget, och då läste jag alla böcker jag kom över och hängde i affärer och på nätet och hjälpte till med allt tills jag visste det mesta om hästhantering, alla prylar, och till och med hur man bygger stall. Needless to say så gick det jättebra väldigt snabbt, bara för att jag grävde ned mig i ämnet totalt. Total immersion tror jag det kallas, vet inte om någon brytt sig om att komma på en  klatschig* översättning.

Tålamod har liksom aldrig varit en styrka, men däremot är jag envis som få... och envishet är nära besläktad med tålamod på så sätt att de ser till att man inte ger upp förrän man har löst gåtan. Envisheten brukar dock gå hand i hand med frustration, vilket inte alltid är det mest hälsosamma sättet att närma sig nya utmaningar. Om något är spännande så går det av sig självt och man behöver inte ens fundera på varken tålamod eller envishet, men som bekant så blir situationen en annan så fort det finns någon typ av deadlines.

En av mina nya utmaningar är att hitta någon sorts stabilitet och lugn i en konstant inlärningsprocess. Det kommer säkert med tid och erfarenhet, och jag har gjort massiva framsteg bara de senaste tre veckorna... här går det undan! :)


*Synonymer till klatschig: schvungfull, kvick, spirituell, slagfärdig, färgstark, pigg, djärv, fräsig. Man lär sig något nytt varje dag (timme..? Minut?)! Exempelvis att schvungfull är ett ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar