20 oktober 2015

Tomtesteg #56 Det är mycket nu

Åh att få ha en helg helt utan planer! Jobbet har satt igång på riktigt och exjobbet läggs fram på onsdag (haha låter som att det kommer fixa sig självt ;)). Två veckor i New York knockade skiten ur mig... den jetlaggen var inte att leka med! Jobbet är helt satans fantastiskt jätteroligt dock, så även med dubbeljobb och 0-6 timmars sömn per natt så springer jag runt som en liten fluffig Duracellkanin. Undrar just hur länge man kan leva på optimism och en überpositiv arbetsmiljö och stämning? Jag har inte alls levt på tillräckligt med mat eller sömn - inte ens kaffe. Det är helt sjukt egentligen, men jag njuter så länge det varar (och inser att det inte kommer fungera så länge till)!
  • Jag har hållit mig till en liten (437 ml) termos kaffe per dag eller mindre genom att helt enkelt göra frukostkaffe hemma och ta med. Det brukar bli 3-4 koppar (enl graderingen på kannan) beroende på hur mycket vatten jag råkar hälla i, och har räckt ungefär fram till lunch. På eftermiddagen och kvällen har jag bara druckit vatten. I tisdags krashade jag lite runt två, men annars har jag varit förvånansvärt pigg mycket piggare än vanligt hela dagarna (?!), och det är alltså med rester av jetlag, sömnbrist, matbrist och total brist på oplanerad fritid. Mind blown.
  • Jag behöver fler matlådor! Minst fem så jag kan preppa hela veckans luncher på en gång utan att behöva flytta mat mellan burkar när mikrolådorna blir lediga. Gärna tio så har jag middag också. Galet mycket pengar, men det kan vara värt det. Det sista jag vill behöva fundera på varje dag är vad jag ska äta, än mindre vad jag ska äta imorgon.
  • Första veckan och den begränsade jobbgarderoben fungerade fint. Jag behöver ett par höstskor utan klack och en eller två långärmade tröjor nu när det börjar bli kallt, men annars är jag väldigt nöjd med urvalet. Inom en snar framtid kan det bli aktuellt med flera olika klädkoder vilket kommer komplicera tillvaron lite, men det tar vi då :)
  • Det pressade schemat gör att jag har missat lite att tänka på hur jag sitter, står och allmänt fysiskt beter mig. Vissa nervösa tics kommer tillbaka, och de behöver jag fortsätta jobba med. När hjärnan väl har vant sig att associera ett visst beteende med en pressad situation så spelar det ingen roll vilken som orsakade vad till att börja med. Beteendet kan lika gärna trigga känslan som tvärtom numera.
         Jag hittade gratis sånglektioner på nätet som jag började med för ungefär två månader sedan (borde ta tag i det igen för det var jätteroligt!) och där skulle man bli medveten om var i munnen tungan befinner sig hela tiden. Samma sak där - pressar du den mot tänderna eller gommen är du spänd, för normalläget är avslappnad bakom undre tandraden. Fascinerande saker man får lära sig ibland, alla sådana där små saker som ger värk, oro och annat otrevligt men som man oftast inte tänker på förrän man redan har regelbunden spänningshuvudvärk, problem med ryggen, etc.
  • Ståbord!! Shit vad ont i fötterna jag fick efter första dagen, men det är absolut bättre för ryggen. Lättare att koncentrera sig också på något sätt... eller beror det på mer vatten och mindre kaffe?
  • Fyra månader sedan jag startade officiell skräpburk. Mindre än jag hade räknat med faktiskt, även om det fortfarande är översvämning i återvinningen. Alla matförpackningar alla matförpackningar, alla stora alla små... 
  • Fy satan vad gött det är att städa nu när det finns så mycket luft i lägenheten! Jag behöver inte leta efter något, om inte allting redan är där det ska vara så tar det 2-10 minuter att fixa, och så har jag nog släppt lite på det där med att allting måste vara dammfritt när man ska ha folk hemma. Jag har upptäckt att mina vänner typ får panik när allting är perfekt så det är helt okej att visa att man bara är människa genom att sluta ha dåligt samvete för allt man inte hann med. 
  • Jag har äntligen vant mig vid daglig meditation! Varje kväll innan sovdags. Ibland går det inte att stänga av hjärnan, andra gånger somnar jag nästan direkt. Oavsett så sover jag bättre och andas nu djupare och ungefär hälften så snabbt som jag gjorde förut - bara det en jättevinst. När jag helt enkelt inte kan somna så ger det även hjärnan något att göra, vilket innebär att även om jag inte sover på en hel natt så känner jag mig mer utvilad för att jag inte har vänt och vridit på mig i panik hela natten.
         Att inte ha någon klocka i sovrummet hjälper också. Jag behöver inte veta vad klockan är, det blir bara ytterligare ett stressmoment att veta hur några timmar det är kvar av natten. I det sammanhanget och med tanke på allting ovan så kan jag ju erkänna att jag inte sov en blund i söndags natt, och kanske tre timmar i måndags natt... jag fattar det inte heller.

Oj vad långt det blev... om det är någon som undrar så fortsätter jag ha detaljkoll på rensandet och vad som kommer in i hemmet, men nu tar vi en paus från in- och utandet i de här inläggen ett tag. Det händer alldeles för många spännande saker för att några siffror för de senaste månaderna ska få plats! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar