31 oktober 2015

Mönster

En bra månad har jag 10-15 utgiftsposter. Inte så att jag sitter och räknar (längre), men kontoutdraget ska få plats på en sida. En riktigt bra månad får även ränteinformationen (rad upp och rad ned med nollor) plats på samma A4.

En bra månad summerar utgifterna till mindre än 10 000 riksdaler. Det ska bli jättespännande att se vilka nya känslor som kommer upp till ytan när första stora lönen kommer in (stora = större än sommarjobb eller CSN).

Om jag lyckas komma ihåg att pengar fortfarande är pengar, och att ju mindre jag spenderar desto mer har jag en annan dag när något oförutsett händer eller jobbet är jobbigt eller någon annan möjlighet uppenbarar sig. Att ju mer jag sparar just nu i livet, desto ännu mer kommer finnas den där andra dagen. Att nöjesshopping inte bidrar till någon långvarig glädje, och att om jag någonsin hamnar i en situation där jag tycker att jag behöver "unna mig" någon onödig pryl så är det verkligen dags att ta ett steg tillbaka och fundera på vad det är jag egentligen håller på med.

Lite livsstilsinflation kommer nog infinna sig. Som att lägga upp till 1200 kr på mat istället för 800-1000 kr/mån så jag inte behöver planera varenda ingrediens i minsta detalj, och kan köpa en liter apelsinjuice per vecka såhär i förkylningstider. Äta lasagne när jag vill trots att det går åt en hel ost. Om ICA skärper sig kanske osten till och med kan bli ekologisk (seriöst sista anhalten för 100% eko tillsammans med jäst).

Med två middagar och två fruktkorgar i veckan på jobbet och frukostmöte varannan vecka kanske det till och med jämnar ut sig. Som sagt, a frugal weirdo's dream. Jämnar ut sig så att jag åtminstone inte behöver ha dåligt samvete över en utelunch i månaden för att lära känna någon ny kollega som inte äter matlåda (the horror! ;).

Bara det faktum att jag nu passerar mitt i smeten två gånger per dag har satt igång shoppingsuget. Den snygga kappan i fönstret, sopborsten från Iris hantverk på DesignTorget, skinnstövlarna med rätt skaftvidd på Scorett, 20% på allt både här och var, för att inte tala om nya butiken Things på plattan. Oj oj oj. Än så länge har jag nöjt mig med att titta i fönstret bara två gånger varje vardag ;)

Här om dagen var jag faktiskt inne på Scorett, Vagabond och till och med Din sko på vägen hem. Och vet ni? Jag blev trött av att bara titta, trängas med folk och känna mig allmänt i vägen. För att inte tala om plastdoften på Din sko... jag har visst glömt hur plastiga plastskor känns. Så trött att jag insåg att jag faktiskt inte behöver några nya skor, bara någon form av praktisk väska eller påse att bära inomhusskor och matlådor i. Häpp! :D

Nej, nu ska jag fortsätta med månadens ekonomiöversikt, och lägga en massiv (~600 kr) beställning hos Jordklok på sånt jag faktiskt behöver för att klara mig till mars nästa år. Sedan ut i det fantastiska vädret och fixa återvinningen och se om jag kan hitta några fina löv eller förtorkade ogräs att dekorera balkongen med nu när den sista dahlian nästan har gett upp för säsongen. Tvätta också, vilket är förvånansvärt mysigt nu när det bara behöver hända varannan till var tredje helg :)

Ha en fortsatt mysig lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar