01 maj 2015

What is a week-end?

Jag tänker en hel del på de strukturer vi vanligtvis hänger upp vår tid, energi och aktiviteter på. Nu när utbildningen verkligen närmar sig slutet känns det mer aktuellt än någonsin att reflektera över varför och hur jag vill tackla 8-5 efter att ha levt som student i många år (dvs. handlat tillsammans med pensionärerna mitt på dagen en onsdag, i princip varit helt ensam om att ta långa promenader på "udda" tider när vädret är som bäst, etc.).

Det finns alltid möjlighet att skippa den där strukturen helt, man behöver inte kliva in i hamsterhjulet och börja kuta för allt vad tygen håller. Å andra sidan är det sjukt spännande, och det ska bli jättekul att se vilken plats jag kan skapa för mig själv i en ingenjörsroll i någon spännande bransch som verkligen kutar för allt vad tygen håller.

Jag tror att det viktigaste är att vara beredd att kliva av/vidare när det inte är spännande längre, att förbli mentalt (och ekonomiskt) flexibel och hela tiden söka aktiviteter som känns utvecklande och meningsfulla. Det vi kollektivt har emot heltidsarbete, 40-timmarsveckor och arbete under dygnets bästa timmar är väl ändå en bild av stagnation, tristess och rutin. När man har fastnat. När man bara går till jobbet för att tjäna pengar. När det är svårt att ta sig upp på morgonen för att till och med tanken på att sova hela dagen är mer lockande än arbetsplatsen. Så länge det är roligt är det inget fel på att testa livet som välbetald kostymnissa.

Personligen känner jag att tidiga morgnar kan komma att bli extremt viktiga. Jag älskar de där gångerna när jag går upp mellan 4-5 och kan göra precis vad jag vill utan att skynda, redan innan större delen av världen har vaknat. Det går att bygga in (nästan) hur mycket flexibilitet som helst i sitt liv, svårigheten ligger nog i att komma ihåg det, göra aktiva val och hålla fast vid dem även under dåliga dagar. Det är lätt att åka dit och så skippar man helt plötsligt alla de där sakerna som får en att må riktigt bra. Laga godaste maten en måndagkväll. Gå en morgonpromenad och undvik trafik (idealet är naturligtvis om en sådan väg kan hittas till och från jobbet). Skriv/rita/filosofera/meditera/baka/sticka/vad som passar dig när livet känns tungt.

Glöm inte bort dina fina rutiner - de finns ju där för att se till att du tar dig igenom speciellt de tunga perioderna på bästa sätt, samtidigt som de minimerar förekomsten av desamma.

Vem vet, om några månader kanske det är upp till bevis som gäller - att kombinera miljömedvetenhet, minimalism, sparsamhet, välskräddad look och ett krävande heltidsarbete. Spännande! :)


Några fall av "jag kunde inte ha sagt det bättre själv":

Forbes Business: 10 Reasons Why Some People Love What They Do

Frugalwoods: The Quiet Tyranny Of The Workweek Schedule


You Are Not So Smart: The Overjustification Effect


"In effect, they’re energized kids with the seasoned 
perspective of adults – and that’s a great place to be."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar