09 april 2015

Vrålhungrig

Jag vet inte vad det är som har hänt, men den senaste tiden har jag varit helt sjukt hungrig. I förrgår började jag inte känna mig mätt förrän efter två ägg, en banan, linsgryta, en enorm portion polentagröt med mjölk och en stor mugg varm choklad. True story.

Eftersom jag redan släppt lite på matbudgeten och har varit mer allmänt stressad och tröttare än vanligt så slutade det hela med både chips och choklad som jag mofflade i mig på typ en timme. 42,90 på skräp är en hel del pengar när en vecka bör hålla sig inom 170-250 kronor.

Jag behöver uppenbarligen en plan, för även om godis är gott så är det inte speciellt mättande, och det har den otrevliga sidoeffekten av beroendeframkallning som gör att det blir svårare att låta bli ju mer man äter, medan jag inte saknade det alls under de månader jag inte ens tänkte tanken att köpa hem något i den kategorin.

Allt eller inget kanske låter tråkigt, men helt allvarligt skulle jag hellre äta ett paket blåbär eller hallon och en näve cashews än det jag köpte, om det inte vore för att jag fortfarande lever i tron att just bär och nötter är så stört dyrt att det inte går för sig mer än i kanske två kakor om året.

För enkelhetens skull, säg att jag flippar totalt en sen kväll tjugo minuter innan ICA stänger. Tillräckligt hungrig för att två ägg inte ska göra ens en liten skillnad, utan minsta lust att laga mat, och knappt i stånd att ta några vettiga konsumtionsbeslut. Låt oss även avrunda till 50 kronor.

Vad kan vi få för (mindre än) de pengarna som är bättre än chips och en chokladkaka?

En gigantisk portion kvarg eller yoghurt med banan, äpple och kanske en näve oekologiska nötter från naturgodislösvikten. Fil med russin, banan och havregryn. En hel limpa med äggröra (eller 24 hembakade limpor med äggröra). Ugnspannkaka med sylt och frukt. Hur mycket pasta som helst med smör, salt och broccoli (när det bästa jag är i stånd att handla är chips är jag inte speciellt kräsen). Faktum är att det finns hur många alternativ som helst som är både godare, billigare och hälsosammare än det jag bar hem.

Det bästa är naturligtvis att aldrig försätta sig i en situation där man står i affären och knappt vet vad som är upp och ned, men det händer då och då. Vad tar ni till för nödmat i sådana situationer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar