01 april 2015

Skräpkollen: vecka 5

Skräpkollen: vecka 1
Skräpkollen: vecka 2 
Skräpkollen: vecka 3
Skräpkollen: vecka 4

Sopor
  • 2x kvitto (ICA)
  • Post: Fönster från pensionsbesked
  • Post: Klisterdelar från 3 kuvert
  • 2x fruktklistermärken
  • 2x gummisnodd (broccoli)
  • 6x klisterremsa från frimärke
Återvinningsbart
  • 4x plastpåse (chips, morötter, 2 broccoli)
  • 3x tetra (mjölk, 2 krossade tomater)
  • Toapappersrulle
  • Papperspåse (rågsikt)
  • Post: Pensionsbesked
  • Post: Pappersdelar från 3 kuvert
  • Post: Tidning (Framtidens karriär)
  • Post: Reklam (Jehovas vittnen)
  • Post: 3x gratulations- och påskkort
  • Plastnät (lök)
  • Chokladkartong
  • Chokladomslag (metall)
Komposterbart
  • Kaffesump
  • Tesump
  • Äggskal
  • Bananskal
  • Äppelskrutt 
  • Möglig broccolibit
  • Morotsändar

REFUSE
Jag har varit helt obegripligt vrålhungrig och godissugen den här veckan, därav chips och chokladkaka. Dessa var naturligtvis inte nödvändiga, men nog så goda! Ibland väljer jag att se det som bättre att köpa en mörk chokladkaka i papper och folie än något plastigt med ännu konstigare innehåll, men jag vet ärligt talat inte om det är bättre på riktigt.

Kan man övertyga Jehovas om att jag inte kommer bli intresserad oavsett hur många flygblad de trycker in i brevlådan? Antagligen inte. Det är en sådan där typisk sak som sedan ligger strödd över golven i hela huset för att folk inte ens orkar lägga dem i pappersinsamlingen som finns vid brevlådorna (min hamnade i mormors gamla sykorg ihop med resten av återvinningen).

Pensionsbeskedet beskrev tydligt på minst tre ställen hur man går till väga för att få det elektroniskt nästa gång. Snyggt! :)

REDUCE
Har ni tänkt på hur svårt det är att se om broccolin är helt okej innan man skär i den? Inte mycket som går att göra på den punkten... ungefär som med alla matförpackningarna.

Den här veckan har jag lärt mig att inte ens utrikes frimärken säljs i slickformat längre. Mer klistermärken och deras baksidor till folket :/ Kan någon tala om för mig varför den gamla modellen var ett problem? Eller är det för att man inte längre tillhandahåller de små svamparna att fukta märkena på? Höna, ägg eller mittemellan?

REUSE
Äggkartongen sparas som vanligt till såkrukor, och tidningen till soppåse. Gummisnoddarna från broccolibuketterna sparas också, de kan säkert komma till användning någon gång.

RECYCLE
Som förutspått blev det ytterligare ett berg av matförpackningar den här veckan... på den här punkten sitter jag fast, såvida jag inte skulle gå tillbaka till att äta oekologiskt (nähädu).

ROT
Inga konstigheter förutom den mögliga broccolin. Det är rätt najs hur lite skräp det blir nu när kaffefiltren är borta :)

Kommentar
Tonen på de här inläggen har blivit allt mer deprimerad i takt med att Skräpkollen närmat sig slutet... still a long way to go, och jag vet faktiskt inte vad nästa steg är. Det känns på något sätt som om jag redan tagit hand om det uppenbara, och nu är det bara "riktiga" utmaningar kvar. Jag köpte dock gul lök som inte såg jättekul ut men som visade sig vara helt okej, och mjölk som inte hade längst datum. Det känns helt okej, förhoppningsvis minskade det vårt kollektiva matsvinn med två paket i alla fall.

Alternativt känns tillvaron mer och mer överväldigande medan tentan närmar sig, men det vore väl satan om jag skulle fortsätta låta några algebraiska strukturer stå i vägen för examen, även om jag inte fattar vad de ska vara bra för! Jag har svårt att acceptera saker jag inte ser syftet med, och det verkar gälla allt... vilket senare i livet förhoppningsvis blir en positiv sak, men just när det gäller studierna så är det lite mindre bra ;)


Uppdatering: Och som en mental facepunch på posten precis efter att jag skrev det här. Tack för den, nu går jag och tar tag i de algebraiska strukturerna. Vad är väl en tenta jämfört med livet i stort. Egentligen är det väldigt enkelt: ät bra, sov bra, umgås med trevliga människor, och gör det du vill. Just nu vill jag klara tentan, så matteplugg it is. Som en trevlig sidoeffekt till den förrförra meningen växer sparandet kontinuerligt så att man kan äta ännu bättre, sova ännu bättre och ha ännu mer tid att spendera med trevliga människor och göra det man vill göra. Kan det bli bättre? Till och med matförpackningarna kommer få ge vika en vacker dag. Som motvikt till mars löjligt höga matutgifter kan det vara dags för en sparutmaning också :) Den som lever får se, och det är trots allt det viktigaste av allt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar