15 mars 2015

Veckans tomtesteg #48

Det har varit en lugn vecka, och jag undrar just om det innebär att jag inte har fått så mycket gjort, eller om det kommer sig av den tidigare ovanan av att aldrig känna mig färdig med någonting alls. Är det någon som känner igen sig i att göra tillräckligt kan leda till en viss prestationsångest? Å andra sidan är det väldigt skönt, för det kan betyda att jag lyckats förenkla mitt liv så till den grad att jag nu har utrymme att göra alla de där sakerna som jag inte brukade anse mig ha tid med. Det tål att tänkas på :)
  • Skräpkollen fortsätter, och som väntat är det matförpackningarna som är värst. Jag försöker se det som positivt att det nästan uteslutande är matrelaterat skräp kvar, medan jag kommer sätta lite av det sista lösviktshoppet till Cajsa Warg när jag känner för en lååång promenad (nej, jag betalar inte för kollektivtrafik till mataffär). Kan vara dags att tjuvsäkra min cykel så gott det går så att jag kan börja använda den igen.
  • Eftersom ekologisk vitlök säljs i 4-pack om 250 g så har jag haft lite svårt att använda upp dem innan de blir dåliga. Pillade ned ett gäng i en kruka så får vi se om det kommer upp något grönt snart :) Persiljan tittar fram i sin kruka, och i en annan blir det lobelia, även om det dröjer ett tag än. 
  • 25-årsdagen närmar sig med stormsteg, och med den frågan om presenter. För mig är det bara en siffra som alla andra, men det vill omvärlden inte gå med på. Hittade detta inlägg hos frivid42 som summerar det hela ganska bra. Visst finns det saker jag nu med säkerhet vet att jag behöver, men inte just nu, och helst vill jag köpa dem själv så att det garanterat blir rätt. Hur tänker ni med äldre generationer familj och vänner som i det närmaste tycker att det är oartigt och elakt om man inte önskar sig något (eller i bästa fall girigt och/eller tråkigt att önska sig pengar)?
  • Jag testade min klimatpåverkan på klimatkontot.se och landade på 3.2 ton koldioxid per år. Värmen sänktes på det enda elementet, jag kommer bli mer försiktig med att använda varmvatten, duscha ännu kortare, och försöka diska med mindre vatten. Maten verkar inte ha bidragit nämnvärt, utan de största bovarna i dramat är värme, vatten och längre resor (mellan hemma och hemhemma).
Lådorna med tallrikar och muggar som agerat nattygsbord i över fem år har skänkts till korridoren, och jag har äntligen tagit mod till mig och börjat använda gammelfarmors finservis. Bättre att slå sönder en enstaka fintallrik än att dagligen använda sådana man inte trivs med! En guldkantad servis lär ju även effektivt sätta stopp för användandet av mikron, något jag inte planerar att skaffa när jag flyttar i alla fall :)

Vecka 11
In: 0
Ut: 31
Netto: -31
2015: -2495

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar