27 september 2014

Sveriges enda KRAV-märkta kyckling

 

Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig har ätit riktig kyckling. Det närmaste jag har kommit är den varma, grillade kycklingen i sin flottiga papperspåse, och den innehåller tydligen också alla möjliga tillsatser som jag inte räknar som födoämnen. Jag vet således inte hur kyckling smakar. Förmodligen mer än de vatteninsprutade frysta klumpar som vi köper i parti och minut i stora plastsäckar. Kycklingar som lever sina 30 dagar i en artificiellt belyst hall med tusentals kompisar. Nej det stinker inte, nej det är inte skitigt, och nej de pickar inte ihjäl varandra (allt för ofta), men inte tusan är det naturligt. Etiskt vidrigt är det fortfarande.

Är det dagsljus jag ser inne i värmen hos småttingarna?! ;)

Vad smakar den då? Kyckling såklart! kanske är det första som poppar upp i skallen, men stämmer det? Om du skulle ta en vanlig kycklingfilé (för att ta i kan vi till och med ta en färsk, svensk Guldfågelnfilé á 99 kr/kg), smakar den något alls? Inte direkt... den har väl en rätt trevlig konsistens beroende på tillagning men i övrigt smakar den bara vad du nu kryddar den med. Nej, det kan jag klara mig utan, tack ska du ha. Äntligen kan jag på riktigt säga att jag klarar mig utmärkt utan att bidra till den sortens djuruppfödning. Lättnad.

Lite smått chockskadad när jag fick reda på att det bara finns en enda gård i Sverige som föder upp och säljer ekologisk, KRAV-märkt kyckling. En?! Med all kyckling vi äter i det här landet och det så kallade växande miljöintresset..? Fy satan. Det positiva med det hela är förstås att denna enda lilla skånska kyckling från Bosarp finns centralt både på ICA, Coop och Axfood. Coop säljer den som en del av märket Änglamark, din lokala ICA-butik kan beställa hem om du frågar efter den (kan hända finns den redan i större butiker?). Tänker mig att liknande gäller för Axfood, dvs. Willys och Hemköp?


Jag räknar inte med den franska ekologiska kyckling som enligt Äkta vara också finns att tillgå. För egen del är det att stötta svensk ekologisk etiskt acceptabel matproduktion som gäller framöver! Med eller utan plastförpackning. Jag tror (efter mycket om och men) att det gör större skillnad hälso-, miljö-, djurskydds- och förändringsmässigt om vi börjar med att bara handla ekologisk mat. Förpackningarna får bli ett senare krig i den mån de idag är nödvändiga för att få tag i bra, riktig mat. De ICA-butiker som endast säljer ekobananer har dem numera i lösvikt - mer sånt! Sluta handla billig skräpmat så vi kan få förpackningsfri bra mat! :)


Den som tycker att ekologisk mat är för dyr är välkommen att syna min matbudget på 800 kr/mån i sömmarna (centrala Stockholm) :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar