15 september 2014

Idag handlar det om kläder

Nu dänger jag näven i bordet vad gäller kläder. Nattens valvaka har lämnat fler frågor än svar och eftermiddagens dokumentär har inte avhjälpt de knepiga känslorna. Å andra sidan kan klädindustrin kanske vara ett bra utlopp för de känslorna medan vi inväntar faktiska svar och resultat.





Efter mycket dividerande blev det ett skoköp från El Naturalista. Trots allt ett snabbt beslut i sammanhanget, och jag hoppas innerligt att det inte ska visa sig vara ett förhastat och misslyckat val ur miljö-, arbetsmiljö och hälsosynpunkt. Jag hoppas med andra ord att jag fått det jag betalat för och att det inte bara rör sig om ett företag som gömmer sig bakom fina policys medan verkligheten är en helt annan.

Att de stora klädkedjorna inte kan få fram produkter till extremt låga priser med sjyssta villkor är förhoppningsvis ingen nyhet, och jag hoppas att de flesta även vet att de stora modehusen trots sina helt absurda priser erbjuder riktigt smutsiga produkter. Två extremer, lika illa, kan tyckas. Men hur är det egentligen i ingenmansland däremellan?

På en schampoflaska eller ett mjölkpaket är det "bara" att läsa innehållsförteckningen - tyvärr finns det inga innehållsförteckningar på kläder. Bristen på lagstadgade kontrollsystem tror jag är ett gigantiskt kryphål som utnyttjas flitigt för att mörka i alla led. Det är en enda soppa, utöver den kemikaliesoppa som vi utsätts för. Utöver att sluta överkonsumera, hur i hela friden vet man att plagget man köper är harmlöst på alla punkter?

Att handla second hand är naturligtvis jättebra ur miljösynpunkt, men jag tycker ändå att kemikaliefrågan kvarstår - hur vet du att det plagget är okej? Till syvende och sist så är det kemikalierna jag är mest orolig för för egen del, utöver de uppenbart katastrofala problemen i produktionsledet både för människor och miljö.

Många många frågor som kommer ta tid att hitta svar på. Tills dess hoppas jag att mina nya skor är det enda plagg jag behövde komplettera med för resten av det här året.

Uppdatering: gör om gör rätt - jag kan tydligen varken stava eller uttrycka mig när jag är arg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar