02 juni 2014

Veggovecka!

Ny månad, ny utmaning. Jag hakar på mattemat hos Familjen Fri och tänker överträffa mig själv genom att äta vegetariskt hela veckan, köpa mycket ekologiskt och trots detta klara veckomatbudgeten på 200 kr! Sikta mot stjärnorna och nå trädtopparna, kanske? Det kommer gå finfint! Jag tänker inte försöka klara det på 5 kr/portion då det är i princip omöjligt utan att köpa jätteförpackningar av allting (vilket inte ens finns som ekologiskt) och det bara är lilla jag :)

I min värld är vegetariskt = köttfritt, så ägg, yoghurt, mjölk, smör och grädde står fortfarande på menyn (och säkert några andra grejer jag inte tänkt på rent veganmässigt). Rätta mig om jag har fel, själv är jag bara fortfarande positivt överraskad att linser innehåller mer protein än kyckling och att Saltå fruktmüsli inte kostade mer i min lilla ICA-butik.

Bland annat kommer det bli linsfärs med spaghetti och bananpannkaka alt. amerikanska pannkakor, så får vi se hur det går. Frukost lär bli mest kaffe, yoghurt och müsli (även förvånad över hur snabbt det gick att vänja mig vid svart kaffe (från mjölk och socker)). Nu när cykeln är fixad borde jag åka till ytterligare en mataffär som har ännu mer ekologiskt och ägg från hönor som får gå ute och käka mask.

Inspirationen till veckan kommer från Det gröna skafferiet
varifrån även bilden ovan är stulen

Som en liten sidenote kan tilläggas att jag aldrig vill hamna i samma situation som morfar gjorde när han inte längre fick äta rött kött, för där försvann liksom alla favoriträtterna på en gång. Utöka repertoaren, lär mig laga fler grejer, testa nya saker, det är kul att laga mat! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar